بهترین تیونینگ خودرو

بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران کدام ماشین‌ها در ایران مناسب تقویت موتورند؟

برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. مناسب‌ترین ماشین‌ها برای دریفت باید دارای قدرت بالا و محور متحرک عقب باشند. برخی از نمونه‌های آن در بازار ایران بی ام و تویوتا جی، جنسیس کوپه است. با توجه به این‌که این گزینه قیمت زیادی دارد، بنابراین می‌توانید از بی ام و 36E و 64E را استفاده کنید. ولوو ایکس سی 90 کاور شده با روکشی آبی رنگ، مات و جذاب یکی دیگر از 80 خودروی بسیار لوکسی است که توسط کمپانی ثباتی طراحی و تیون شده است.

اگر تیونینگ خودرو به‌صورت علمی و درست انجام شود، نتیجه کار محصولی لذت‌بخش و ایمن خواهد بود که هم مالک خودرو و هم دیگران از آن لذت خواهند برد. یکی از بهترین ماشین ایرانی برای شرکت در مسابقه کیا سراتو است. تا اینجا با برخی از بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت  آشنا شدید تا انتها با ما باشید. لیست شرایط فروش اقساطی خودرو شرکت سایپا بسیاری از خریداران را مجذوب می‌کند. استیشن اسپرت بی ام و هم‌اکنون به لطف تیونینگ ای سی اشنایتزر جذابیت بیشتری دارد. رینگ‌های ۲۰ اینچی به همراه سیستم اگزوز جدید جزو تغییرات قابل‌ذکر هستند هرچند تیونر یاد شده دستی بر سر و روی پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بی ام و نیز کشیده است.

در کابین نیز از بهترین مواد به همراه چرم ناپا استفاده می‌شود. RS7 در حالت استاندارد نیز خودروی جذابی به شمار می‌رود اما ABT برای گرامی داشت یک دهه تولید این خودرو پکیج تیونینگ خود را معرفی کرده است. تنها ۲۰۰ دستگاه از RS7 لگاسی ادیشن تولید می‌شود و تمامی آن‌ها به پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو با ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۸۰ نیوتون متر گشتاور مجهز هستند. ABT بدنه و کابین را نیز ارتقا داده است تا جذابیت‌های این محصول ارباب حلقه‌ها بیشتر شود. این شاسی‌بلند پرقدرت و قرمز رنگ به لطف پکیج تیونینگ هامان جذابیت‌های بیشتری دارد.

از جمله تیونینگ هایی که در ایران رواج زیادی دارد، ارتفاع خود است. به کمک این تیونینگ خودرو می توان فاصله خودرو از زمین را بیشتر و یا کمتر کرد. اما در خودروهای امروزی، دود مسیر نسبتا طولانی و پر پیج و خمی را طی می‌کند که صدا به نحوی در آن خفه می‌شود اما اگر این پیچ و خم بیش از حد باشد ممکن است موجب برگشت دود به داخل و موجب خفه شدن موتور و کاهش قدرت موتور شود. اما نکته مهم در استفاده از این سیستم این است که سیستم توربو شارژ بر هر خودرویی قابل استفاده نمی باشد و باید بررسی شود که موتور خودروی شما از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد، تعویض رینگ‌های فلزی با رینگ آلومینیومی می‌باشد.

طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور خرید بهترین خودرو برای تیونینگ در ایران حتما با مراکز معتبر و متخصص تیونینگ خودرو مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. ضمن آن که باید بدانید تیونینگ خودرو از لحاظ قوانین داخلی، غیرقانونی است و موجب اعمال قانون از سوی مراجع ذیصلاح خواهد شد. به هر حال اگر واقعا قصد این کار را دارید و می خواهید ماشین خود را تقویت کنید، هرگز سر خود این کار را انجام ندهید و حتما با کارشناسان فنی در این زمینه مشورت کنید. از بعد فنی نیز موتور ۱۶سوپاپ تیوفایو قابلیت نسبی افزایش توان را دارد. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از محبوب‌ترین خودروهای هاچ‌بک در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۱.۶ ثانیه و سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد فنی مناسبی دارد. همچنین، مصرف ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است. در این مقاله، به بررسی خودروهایی پرداخته شده که به دلیل ویژگی‌های فنی و طراحی مناسب، گزینه‌های ایده‌آلی برای تیونینگ هستند و فهمیدیم که بهترین ماشین ها برای تیونینگ در ایران چه هستند.

فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی می‌کردند. ژاپنی هم بیکار نبودند و از اواسط دهه ۶۰ میلادی دست‌به‌کار شدند. حالا که با تیونینگ خودرو آشنا شدیم می‌خواهیم بدانیم چه بخش‌هایی از خودرو را می‌توان ارتقا داد و به اصطلاح تیون کرد. برخلاف دیده‌های شما در فیلم سریع و خشن، این ژاپنی محبوب برای سرعت‌های بالا ساخته نشده است. اما می‌توان بر روی چندکاره، ارزان بودن و قابلیت اطمینان آن حساب کرد.

تثبیت کننده ها تضمین می کنند که خودرو در پیچ ها کمتر غلت می زند. این باعث بهبود دینامیک رانندگی و حداکثر سرعت ممکن در پیچ ها می شود. با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد. تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های برنامه‌ریزی مجدد ECU افزایش قدرت پیشرانه است اما درعین‌حال می‌توان مصرف سوخت را نیز کاهش داد.

گواهی قطعات معمولاً با قطعات خودرو مرتبط با ایمنی ارائه می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که قطعه به درستی نصب شده است و در نتیجه احتمالاً ایمنی جاده را به خطر می اندازد. برای قطعات دارای گواهی قطعات، در برخی از کشورها لازم است که بازرسی نصب توسط یک نهاد معتبر مانند DEKRA، GTÜ یا TÜV در آلمان انجام شود. کارشناسان آنجا کارکرد قطعه و خودرو را پس از نصب بررسی می کنند. در صورت مثبت بودن تست می توانید گواهی بازرسی اصلاح را به اداره ثبت مسئول ببرید. تثبیت کننده یک فنر فولادی است که چندین بار خم شده است که دو چرخ یک محور را به هم متصل می کند.

اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود. این جانور دریفت RWD دارای یک موتور 4.3 لیتری V8 بزرگ و نصب‌شده در جلو است که نزدیک به 300 اسب بخار را تولید می‌کند.

صنایع خودروسازی آن‌چنان تنوع گسترده‌ای در تولید خودرو داخلی ندارند. در حال حاضر پنج پیشرانه از پرفروش‌ترین محصولات داخل استفاده می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که کدام‌یک بهترین موتور و کیفیت بالایی دارد؟ جواب نسبی است زیرا هر کس بر اساس نیاز و شرایط خود خرید می‌کند. به‌علاوه این کار باید به متخصصانی که دارای دانش کافی هستند، واگذار شود. چراکه تغییرات غیراستاندارد می‌تواند سلامت سرنشینان را تهدید کنند.

رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض می‌تواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی می‌تواند نماد قدرت خودرو باشد. تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت‌های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می‌باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می‌کنند. مجموعه سعید اسپرت در زمینه فروش و نصب سیستم های حفاظتی و امنیتی اتومبیل، فروش و نصب روکش، زیرپایی و تزئینات اتومبیل و لوازم تیونینگ خودرو فعالیت می کند. این مجموعه در تمام ایام هفته به صورت ۲۴ ساعت آماده پاسخگویی به سوالات و خرید سفارشات شما است.

ساده‌ترین کاری که مالک غیرحرفه‌ای یک خودرو می‌تواند انجام دهد نصب سر اگزوزهای اسپرت روی خودرو خواهد بود اما تیونرهای حرفه‌ای این کار را بسیار مفصل‌تر انجام می‌دهند. تیونرهای باتجربه معمولاً از سیستم‌های اگزوز کاراتر با صدای بهتر و سر اگزوزهای از جنس فولاد ضدزنگ و با پوشش فیبر کربن یا کروم استفاده می‌کنند. یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. عواملی مانند سرعت‌پایین، وجود رقبای قدرتمندی و عرضه محدود GT86 را از قرار گرفتن در کانون توجه کنار زده است.

درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. از این رو تیونینگ خودرو به معنای افزایش قابلیت ها و عملکردهای خودرو است. برای انجام تیونینگ لازم است تا در ابتدا بدانید که چرا قصد انجام این کار را دارید. بدین صورت می توانید بهترین شیوه و راه را برای انجام آن پیدا کنید.

یکی از بخش‌های نوویتک با نام ترایدنت شناخته می‌شود که فقط به تیون محصولات مازراتی می‌پردازد و در سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است. زیرمجموعه دیگر نوویتک اسپوفک نام دارد که متخصص ارتقای خودروهای رولزرویس است. این شرکت معمولاً روی تولید قطعات پرفورمنس برای بهبود ترمز، هندلینگ و شتاب خودروها تمرکز می‌کند. اولین پروژه نوویتک که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد یک فراری ۳۶۰ توئین سوپرشارژر با ۵۶۵ اسب بخار قدرت بود که نسبت به قدرت ۴۰۰ اسب بخاری نسخه استاندارد افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌داد. اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعین‌حال می‌خواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند.

برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید.

این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی است که برای آسودگی خاطر مشتریان عزیز گرفته شده است.در قسمت تیونینگ داخل وب سایت می توانید انواع محصولات با قیمت های متنوع را مشاهده و خریداری کنید. فروشگاه اسپرت رئوفی پس از سال ها تلاش برای توسعه و ارتقا زمینه تیونینگ و اسپرت خودرو در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف این مجموعه ارائه تمام لوازم مورد نیاز خودرو در باکیفیت ترین حالت و کسب اطلاعات می باشد. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

رانا به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است. رانا با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 یورو4 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۲ ثانیه و سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت، عملکرد مناسبی دارد و مصرف ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است. پژو 405 SLX با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۳.۲ ثانیه و سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد مناسبی دارد و مصرف ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است. پژو 405 SLX به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است.

دومین خودرو در لیست بهترین ماشین ها برای تیونینگ در ایران، 207 است. پژو 207 با پیشرانه ۴ سیلندر TU5 و حجم موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است. این خودرو با شتاب ۱۲.۶ ثانیه و سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد مناسبی دارد و مصرف ترکیبی ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر، آن را به خودرویی اقتصادی تبدیل کرده است. پژو 207 به دلیل وزن سبک، طراحی مناسب و قابلیت‌های فنی بالا، گزینه‌ای عالی برای تیونینگ است. این خودرو با نصب کیت مکش، هدرز، ریمپ ایسیو و تقویت سیستم تعلیق و ترمز، می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و راندمان داشته باشد.

قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعین‌حال تا حدی هزینه‌بر است زیرا شما هم می‌توانید بخش‌های لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینه‌های خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکت‌های خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیت‌های ویژه‌ای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آن‌ها حفظ شود. با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفته‌ایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید.

در حالت معمول مسیر خروج دود در اگزوز به صورت پر پیچ و خم طراحی شده است که این ناهمواری مسیر به دلیل کاهش صدای خروج دود و موتور می‌باشد. صندلی یک خودروی حرفه‌ای و لوکس ممکن است دارای انواع سنسورهای برقی، تنظیمات برقی، سرد کن، گرم کن و حتی ماساژور باشد. قطعا هر راننده‌ای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلی‌ها را داشته باشد. از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. فروشگاه کینگ اسپرت از سال 86  تأسیس شد و با پخش عمده لوازم تزئیناتی و اسپرت انواع خودرو ها شروع به کار کرد و در سال 89 شروع به وارد کردن لوازم اسپرت کرد.

لاستیک‌های کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. سیستم تعلیق تیونینگ شده نیز کنترل بهتر بدنه را در پی خواهد داشت. تیونینگ پیشرانه هم می‌تواند قدرت و گشتاور را بیشتر کرده و درعین‌حال منحنی مربوط به آن‌ها را بهینه سازد. تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند.

بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر می‌تواند برای تنظیم منحنی‌ها یا ویژگی‌های سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت.

مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. به همین دلیل توانسته به یکی از بهترین محصولات تیونینگ جهان تبدیل شود. جیت گلف توانسته به‌عنوان چابک‌ترین و قدرتمندترین خودرو در ایران راه پیدا کند. شلبی آمریکن جزو قدیمی‌ترین تیونرهای دنیا محسوب می‌شود و اولین محصول خود را سال ۱۹۶۲ عرضه کرده است.

خودروی کیا سراتو یکی دیگر از ماشین‌‌های پرطرفداری است که توسط شرکت سایپا عرضه می‌‌شده است. این خودروی کره‌‌ای مونتاژ شده در داخل کشور، هم از سرعت بالا و هم از امنیت بسیار مناسبی برخوردار است. از طرفی دیگر کیا سراتو ظاهر جذاب و خشنی نیز دارد که آن را تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای حضور در مسابقات اتومبیل‌رانی می‌‌کند. بااین‌وصف شما می‌‌توانید با تیونینگ این خودرو، ویژگی‌‌های آن را تا چندین درجه بهبود دهید و آن را آماده رقابت با بزرگان عرصه اتومبیل‌رانی کنید. تمامی محصولات استارتک آلمان با استانداردهای کیفیتی ایزو ۹۰۰۱ تولید می‌شوند و قبل از آنکه به دست مشتریان برسند توسط آژانس بازرسی فنی آلمان تست و تائید خواهند شد.

جامعه تیونینگ در آلمان در حال رشد است، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه های تیونینگ در حال افزایش است. در نمایشگاه‌های بزرگ، مانند نمایشگاه خودروی اسن، تنها خودروهای تیونینگ تماشایی نیستند که مخاطبانی را از آلمان و خارج از کشور جذب می‌کنند. تیم های مسابقه ای و رانندگان برجسته از سری های مختلف موتوراسپرت نیز خود را در معرض دید عموم قرار می دهند. همین امر در مورد Tuning World Bodensee، دومین پرچمدار صحنه آلمان نیز صدق می کند. این رویداد تیونینگ، از جمله، با یک برنامه حمایتی گسترده و فرصت‌های متنوع برای مشارکت، نامی برای خود دست و پا کرده است. هر دو نمایشگاه محل ملاقات مهمی برای صحنه مسابقه و دریفت هستند.

در این روش، با تغییر برنامه‌های کامپیوتری خودرو، می توان پارامترهای اصلی مانند حجم سوخت، ترمز موتور و فشار توربو شارژ را تنظیم کرده و عملکرد خودرو را بهبود بخشید. به طور مثال، در صورتی که چیپ خودرو تقویت شود، می توان توان موتور را افزایش داد و در نتیجه، شتاب و سرعت خودرو را افزایش داد. همچنین، با تنظیم دقیق پارامترهای چیپ، صرفه جویی در مصرف سوخت نیز ممکن است صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تقویت چیپ خودرو باید توسط فنی‌کاران متخصص و با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود.

در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایه‌های تعلیق - اغلب ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام اجزا هستند. این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند. فنرهای پایین تر از فنرهای استاندارد کوتاه تر و دارای سرعت فنر محکم تری هستند، بنابراین "سخت تر" هستند. در نتیجه، وسیله نقلیه کمتر غلت می زند و زمین می خورد و سریعتر به دستورات فرمان راننده پاسخ می دهد. با این حال، فنرهای اسپرت را همیشه باید در ترکیب با کمک فنرها در نظر گرفت. از این گذشته، کمک فنرهای استاندارد معمولاً برای سفرهای کوتاه‌تر بهار و نرخ فنرهای سخت‌تر فنرهای ورزشی طراحی نشده‌اند.

هنگامی که آنها شروع کردند، بسیاری از تازه واردان به تیونینگ معتاد می شوند. اگر بعد از فیلم شیک، مثلاً آینه های بیرونی یا نورپردازی به محدوده تنظیم اضافه شوند، حتی این هزینه ها همچنان قابل کنترل است. اما واضح است که اگر یک کارگاه تخصصی استخدام کنید هزینه بیشتری خواهد داشت. چیزی که بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که اندازه‌گیری‌های تنظیم بر اجزای دیگر تأثیر می‌گذارند، بنابراین یک اندازه‌گیری تنظیم اغلب به دیگری نیاز دارد. برای مثال، تنظیم چیپ معمولاً مستلزم نصب یک فیلتر هوای جدید است. به همین دلیل قبل از بردن خودروی خود به کارگاه تیونینگ باید با چند متخصص مشورت کنید و پیشنهادات مختلفی دریافت کنید.

این خودرو هم‌اکنون ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند در ۳.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را می‌توان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهم‌تر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفه‌ای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها می‌گذارند. البته که افراد زیادی خواهان شرکت در چنین مسابقاتی بودند و رفته‌رفته بازدیدکنندگان نیز از مهندسان خواستند تا خودروهای آن‌ها را ارتقا دهند. مدیران باهوش سریعاً روند کار را بررسی کردند و شرکت‌های تیونینگ زیادی را تأسیس نمودند.

برابوس یکی از قدیمی‌ترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان شناخته می‌شود. این کمپانی شریک قدیمی و همکار جدید شرکت مرسدس بنز است و به همین خاطر در تیونینگ انواع بنز تخصص دارد. طرح‌های چشم‌نواز و گرانی که این کمپانی روی خودروهای مختلف انجام می‌دهد می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را خیره کند. افزایش بازدهی موتور، افزایش توانایی فنی و بهبود طراحی داخلی و خارجی خودرو سه هدف اصلی طراحان شرکت از تیون کردن محصولات مختلف به شمار می‌آیند. در این مقاله درباره بهترین ماشین‌های ایرانی برای تیونینگ را معرفی کردیم.

ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در می‌آورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض می‌کنند. در این متن سعی کردیم 10 نمونه از خدمات شرکت های گوناگون در زمینه تینونینگ خودرو را به شما عزیزان معرفی کنیم. موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است.

قلب تپنده خودرو برای حفظ قابلیت اطمینان خود محدودیت‌های خاصی دارد بنابراین برنامه‌ریزی دوباره باعث بهبود راندمان آن می‌شود. در تیونینگ فنی می‌توان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد. بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌بینند اما این کار می‌تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. سر اگزوز بیشتر حالتی ظاهری تا کاربردی بودن آن دارد و در مواردی سر اگزوز می‌تواند به تغیر صدای خودرو نیز کمک کند. سر اگزوزهایی با نوع طراحی خاصی تولید شده اند که قادر به بی صدا کردن و یا بلعکس، قادر به غرش کردن در صدای خودرو حین گاز دادن می‌شوند.

یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟! این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید. بعداً، نوبت به ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند.

به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانه‌ای خودروهای منحصربه‌فرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانی‌هایی به‌راحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غول‌های مهندسی خودرو ایستاده‌اند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو می‌کنند. تیونرهای حرفه‌ای می‌توانند درب‌های جدید با طراحی متفاوتی را برای درب‌ها در نظر بگیرند. اگر هدف از تیونینگ خودرو بهبود عملکرد آن باشد احتمالاً از متریال سبک‌وزنی برای درب‌ها استفاده خواهد شد. گاهی اوقات نیز تیونرها مکانیسم ساده باز شدن درب را تغییر می‌دهند و مثلاً آن را تبدیل به درب پروانه‌ای یا حتی گالوینگ می‌کنند. هرچند ازلحاظ ظاهری نتوانسته علاقه‌مندان را جذب کند اما ازنظر فنی به‌خوبی ظاهرشده است.

گرچه روی سرعت و قدرت این خودرو در فیلم‌‌هایی همچون سریع و خشن بسیار مانور داده شده است، اما نباید زیادی آن را جدی گرفت. بااین‌حال جای نگرانی نیست، شما می‌‌توانید با صرف هزینه کم و در مدت‌زمان کوتاهی این خودرو را تیونینگ کنید و قابلیت‌‌های آن را ارتقا دهید. اکثر مدل‌‌های این خودرو، به‌خصوص مدل‌‌های پس از 2000 میلادی مناسب تیونینگ نیستند و بیشتر افراد تیونینگ مدل‌‌های پیش از 2000 را ترجیح می‌‌دهند. تیونینگ گرچه در ابتدا به‌صورت غیراستاندارد صورت می‌‌گرفت، اما با پیشرفت‌‌هایی که در این زمینه حاصل شد، این فرایند به‌صورت استاندارد و علمی انجام شده و خودروهای ضعیف می‌‌توانند با کمک آن آماده مسابقات شوند. این‌گونه دیگر صداهای نامناسب و گوش‌خراش از موتور ماشین به گوش نمی‌رسد. خوب است شما انواع صدای ماشین را بشناسید تا این‌گونه صداها را در ماشین تیونینگ شده بتوانید تشخیص دهید.

کیان باتری عرضه کننده محصولات کارخانه های معتبر ایرانی مانند صباباتری، سپاهان باتری، برنا باتری، نیروگستران و … است و همچنین از برندهای خارجی مانند دلکور، پوما، گلوبال و هیوندای محصولات گوناگونی را عرضه می کند. دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین موارد تیونینگ خودرو است. برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مطمئن شوید که با قوانین مغایرت ندارد. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. و بخش دیگر تیون کردن سیستم اگزوز مربوط به کاتالیزور آن در مسیر خروج دود می‌باشد.

اکثر خودروهایی که برای شرکت در مسابقات تأیید می‌‌شوند، خودروهایی هستند که قابلیت‌‌های ذاتی بسیار بالایی دارند، مثلاً می‌‌توانند در شرایط سخت دوام آورند و شتاب و سرعت کافی برای جا نماندن از رقبا را داشته باشند. اما میزان قدرت و شتاب لازم برای حضور در مسابقات برای تمام خودروها وجود ندارد و برخی از آنها ضعیف‌تر هستند؛ بنابراین اگر رانندگان قصد حضور در مسابقات را دارند باید خودروی آن‌ها تقویت شود. خوشبختانه این امکان برای رانندگان وجود دارد که خودروهای خود را تقویت کرده و آنها را آماده حضور در رقابت‌‌ها کنند. با تغییر فیلتر هوا و تیونینگ خودرو، می توان قدرت و توان موتور را به ویژه در دورهای بالا، افزایش داد. واضح است که وقتی نوبت به هزینه‌های تنظیم می‌رسد، هزینه زیاد است.

فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد. با تغییرات مناسب، می‌توان پراید را به یک خودروی جذاب و حتی سریع تبدیل کرد.

در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. چند سالی می‌شود که شرکت آلپینا در کنار تیونینگ به ساخت خودرو نیز مشغول است و به عنوان یکی از نمایندگی‌های معتبر BMW به کار خود در زمینه تولید خودرو ادامه می‌دهد. محصولات بنزین‌سوز تولیدی این کمپانی با حرف اختصاری B و خودروهای دیزلی آن با حرف اختصاری D نام‌گذاری می‌شوند. برای برخی سرعت و شتاب حرف اول را می‌زند برای بعضی از افراد کیفیت بالا و مصرف سوخت کمتر. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از بهترین ماشین‌ها در ایران‌خودرو برای شرکت در مسابقه را معرفی کنیم. اغراق نیست اگر بگوییم که این خودرو تأثیر به سزایی در صنعت تیونینگ داشته و برخی از مدل‌‌های آن از جمله گلف آر 32 و گلف آر، سرآمد خودروهای تیونینگ بوده‌‌اند.

یکی از مهمترین انواع تیونینگ خودرو، تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موتور است. البته که تیونینگ فنی و افزایش توان و قدرت موور با تعویض یک سری قطعات انجام می شود.این تغییر را می توان حتی در سیستم ترمزگیری نیز احساس کرد. به کمک این مدل تیونینگ خودرو، قدرت موتور افزایش چشمگیری پیدا می کند. رانندگان بدین صورت، احساس یک رانندگی متفاوت را تجربه می کنند. یکی دیگر از بهترین ماشین ها برای تیونینگ در ایران کیا سراتو سایپا ۲۰۰۰ است. نوویتک نیز تیونری آلمانی است که در باواریا مستقر شده و بیشتر روی خودروهای ایتالیایی همچون فراری، فیات و آلفارومئو کار می‌کند.

از جمله ویژگی‌های خودرو می‌توان به ارتفاع کمتر، رینگ‌های مشکی، کابین سفارشی و… اشاره کرد. البته هامان پیشرانه را چندان ارتقا نداده است و نیروگاه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی بی ام و ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتون متر قدرت تولید می‌کند. X5M توانایی ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۷ ثانیه را دارد. در حال حاضر پژو ۲۰۷ به عنوان یک هاچبک نسبتا زیبا می‌تواند گزینه مناسبی برای تیونینگ باشد. در درجه اول طراحی ظاهری این خودرو با ویژگی‌های مورد پسند جوان‌ترها کاملا مطابقت دارد و می‌تواند به کمک یک کیت بدنه و افزودن بال عقب، به خودرویی جذاب از نظر ظاهری تبدیل شود. استفاده از درب کاپوت فیبر کربن و رینگ‌های 21 اینچ با طرح کلاسیک 5 پره‌ای دوگانه نیز تغییرات ظاهری بود که روی این مدل پیاده شد.

همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانه‌‌ای تادندان‌مسلح را به نمایش می‌گذارد. در بازار کشور ما نیز به دلیل محدودیت‌های فراوان و قوانین دست‌وپا گیر متعددی که همگی مخالفت فراوانی با اعمال تغییرات ظاهری دارند، بسیار از افراد ترجیح می‌دهند تا اتومبیل خود را تنها از لحاظ فنی تقویت یا درواقع تیونینگ کنند. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دست‌کاری در فورد‌های مدل A کردند.

هندلینگ یکی از عوامل مهم و اساسی در بخش هدایت خودرو است که در اصطلاح عامه به خوش‌دستی و خوش‌فرمانی‌ تعبیر می‌شود. تغییرات اساسی در ارتفاع و ساختار سیستم تعلیق در هنگام تیونینگ می‌تواند تأثیر زیادی بر هندلینگ آن داشته باشد. ازاین‌رو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند به‌حساب می‌آید. نصب استرس‌بار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخ‌ها از روش‌های ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب می‌شوند. یکی دیگر از بهترین شرکت های تیونینگ جهان که همکاری نزدیکی با شرکت خودروسازی BMW دارد؛ کمپانی آلمانی جی پاور است.

توان خروجی، سطح آلایندگی و سطح کیفی اهمیت زیادی در انتخاب خودرویی با بهترین پیشرانه دارد. بنابراین در این مقاله قصد داریم بهترین موتورهای ایرانی، بهترین ماشین‌ها برای تیونینگ در ایران و بهترین ماشین‌ها در ایران برای تقویت را به شما معرفی کنیم. با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدل‌های پایه و ارزان‌تر با محدودیت‌های زیادی عرضه می‌شوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که می‌توان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخه‌های مختلفی دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین بهبودهای خودرو به لاستیک‌ها مربوط می‌شود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند.

برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژه‌های تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر می‌شوند. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد. در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به برابوس، منصوری، هنسی، نوویتک، تک آرت و… اشاره کرد. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت.


بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه