بهترین روش تقویت موتور خودرو

در بحث تیونینگ موتوری و فنی یک خودرو، یعنی ایجاد تغییرات فنی در آن از طریق ارتقای بخشهاي مختلف خودرو، باید بـ

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

در بحث تیونینگ موتوری و فنی یک خودرو، یعنی ایجاد تغییرات فنی در آن از طریق ارتقای بخشهاي مختلف خودرو، باید بـه این نکته توجه داشت کـه در ابتدای امر عمده عملیات تیونینگ بـه ایجاد تغییرات مختلف در سیستم فنی و موتوری آن خودرو باز میگردد. بـه این ترتیب کـه ابتدا قطعهاي خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر میگردد و پس ازآن مشخصات سایر قطعات بکار رفته در دل خودرو نیز با توجه بـه قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت. مواردی نظیر افزایش گنجایش موتور، ایجاد تغییرات مختلف در میل سوپاپ و همچنین استفاده از ميل سوپاپهایي که مختص به مسابقات خودرورانی هستند، جزو آن دسته از روشهاي معمول و مورد استفاده در بحث تیونینگ بـه شمار می روند. در سال ۱۸۰۲ میلادی ریچارد ترویتیک انگلیسی یک واگن بخار را به وجود آورد که فاصلهٔ میان کورنوال و لندن را میپیماید. دراین میان افزايش قدرت موتور هم از جمله جنبههاي قابل توجه عملیات تیونینگ بـه شمار میرود کـه هواداران فراوانی در بین خودرو دوستان دارد. در واقع هر چقدر کمک فنرهای یک ماشین سختتر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن خودرو التیام خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبههاي مثبت خود رابه نمایش خواهد گذاشت. بطور کل در بین سایر اجزای یک خودرو کـه می توانند مشمول بحث تیونینگ شوند، می توان بـه مواردی نظیر ارتقا یافتن سیستم صوتی خودرو، تغییر در طراحی داخلی خودرو، ایجاد دگرگونی در سیستم تعلیق خودرو و دگرگون کردن شکل و شمایل اجزایی نظیر بدنه و تایرهای خودرو اشاره کرد. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ بـه شکل جدیتری توسط مهندسان کاربلد دنبال شد. متاسفانه بنزین و گازوئیل با کیفیت و با افزودنی ها و استانداردهای روز (یورو 6) و مشتقات دیگر مانند ادبلو با کیفیت مناسب در ایران یافت نمی شوند و یا در صورت یافت شدن به علت هزینه بالا از سوی رانندگان مورد استفاده قرار نمی گیرند از این رو سیستم های پیشرفته کنترل آلایندگی، امنیتی و کنترلرگر پیشرانه با مشکلات جدی روبرو می شوند. پاولی خودرو را «کلمهای نمادین از خصوصیسازی؛ و واقعیت کنارهگیری از جامعه» نامید و دریافت که علیرغم بدبختیهای لحظهای آن، سلطه آن در جامعه آمریکای شمالی ادامه خواهد یافت. تقویت موتور ماشین با تعویض سرسیلندر : میتوانید ازسرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر هشت سوپاپ یا بیشتر دارند. دراین روش، کلیه کمک فنرها، با کمک فنر هاي اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض میشوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش داده و روش های خاصی را برای تیونینگ ساده خودرو به این روش، ارائه کنیم. ما در این قسمت از تقویت موتور خودرو ، به ارائه راهکارهایی در زمینه افزایش قدرت موتور خودرو خواهیم پرداخت که بدون نیاز به دانش خاصی بوده و خود راننده به تنهایی یا با کمک یک تعمیرکار معمولی، می تواند از عهده انجام آن برآید. البته این مورد در بعضی از نقاط ایران برای خرید و فروش ممکن است بعضی از مسائل مربوط به ضربه خوردگی و یا رنگ شدگی سقف را مطرح سازد اما در حالت کلی، چنانکه هیچ قسمت دیگر سقف دچار ضربه و یا رنگ شدگی نباشد، پذیرفته شده است و نه تنها باعث افت قیمت نمی شود بلکه بسیار مقبول تر و قابل قبول برای عامه میباشد و این مورد دقیقا مانند پرچ کردن پلاک و سوراخ کردن بدنه برای نصب پلاک خودرو میباشد. با گرم کردن فنر، فاصله دورهای فنر بـه یک دیگر نزدیکتر شده ودر نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد، اما این روش نیز بدلیل این کـه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری هاي جاده کاهش میدهد، اصلا توصیه نمی شود و کاملا غیر استاندارد اسـت. بـه این ترتیب توسط انجام دادن عمل تیونینگ، نوع راندن خودروها یا توان فنی آنها افزایش مییافت و به سطح دلخواه دارندگان یا رانندگان آن خودرو می رسید. سطح روغن قدیمی، آلوده یا ناکافی می تواند باعث اصطکاک بیشتر، گرمای بیشتر و راندمان سوخت کمتر شود، زیرا موتور شما برای جبران اتلاف انرژی سخت تر کار می کند. کـه طبق معمول باعث میشوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده ودر نتیجه سطح زیرین خودرو بـه زمین نزدیک تر شود. رویه مرسوم در آن زمان بـه این ترتیب بود که آن دسته از عاشقان خودرو کـه در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام بـه طراحی قطعات جدیدی برای خودروها می کردند. آلن پینکرتون و دیگر محافظان سرسخت حملونقل عمومی ساخته بودند، فیلمهای جادهای جدید قهرمانانی را ارائه میکردند که به جای وظیفه و سلسله مراتب، آزادی و برابری را در جادههای آزاد پیدا کردند. بیشتر مردم به جای گذاشتن هزینه، وقت و اعصاب خود روی موتور استاندارد پراید، ترجیح میدهند خیلی راحت سراغ موتورهای قدرتمندتر سری B رفته و یا سایر پیشرانههای موجود از جمله پیشرانه های فورد و نیسان را نصب نمایند. حجم زنی موتور پراید به این دلیل ساده بوده که طیف وسیعی از پیستونها و شاتون ها برای آن در دسترس می باشد و حتی میتوان به سراغ سرسیلندرهای ۱۶ سوپاپ برای آن رفت. اگزوز وظیفه خارج کردن هوای موتور را دارد بنابراین زمانی که انفجار داخل اتاقک موتور صورت گیرد، دود و صدای ناشی از آن باید به خوبی خارج شود.

از مهمترین قطعاتی که در کیفیت صدای یک امپ بسیار مهم است وجود یک لامپ خلأ میباشد. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهاي آن خودرو اسـت. دلیل اصلی این کار، به صرفه بودن هزینه تمام شده نسبت به بازدهی به دست آمده و البته سادگی کار می باشد چرا که محفظه موتور پراید به سادگی میتواند پذیرای پیشرانههای قدرتمند ۲ لیتری باشد و همچنین گیربکس استاندارد پراید هم با ضرایب مناسب خود به راحتی قابل نصب روی این پیشرانههاست. علاوه بر محدودیتهای نظام رانندگی کشور در دودی کردن شیشهها، باز افرادی هستند که علاقه شدیدی به دودی کردن شیشههای خودروی نوربرت پرفورمنس خود دارند. علاوه بر مواردی کـه ذکر شد، باید این نکته را نیز درنظر داشته باشید کـه طبق معمول خودرو هایي کـه ارتفاع یا ارت زده باشند مشتری چندانی نداشته و تنها افرادی کـه بـه این خودرو ها علاقه مند هستند نسبت بـه خرید انها اقدام میکنند. این راه هزینه بر است اما بسیار موثر می باشد. روشهای دیگری نیز برای کم کردن ارتفاع خودرو وجوددارد کـه بعضا مشکلات زیادی را برای خودرو و سواری آن پیش نمی آورند، اما بدلیل هزینه نسبتا بالای این روشها، طبق معمول طرفدار چندانی ندارد و افراد بـه استفاده از همان روشهای غیر استاندارد بسنده میکنند. ایران خودرو همواره مهمترین شریک گروه پیاسای در خاورمیانه بوده اما به باور کارشناسان یکی از دلایل عدم موفقیت سرمایهگذاریهای مشترک ایرانخودرو، علاوهبر تیراژ تولید کم، درصد اندک ساخت داخل در قراردادهای پلتفرمهای خارجی تولید این شرکت است؛ بدین صورت که درصد داخلیسازی قطعات پلتفرمهای پژو در سالهای نخست تولید، بنابر قرارداد، در حدود ۳۰٪ بوده و رسیدن این پلتفرمها به ساخت داخل بالای ۹۰٪ گاهی بیش از ۱۵سال زمان برده که سبب عقبماندگی ایرانخودرو و قطعهسازان ایران از خودروسازی روز جهان و بالطبع عدم توانایی آنان در رقابت با خودروسازان خارجی شدهاست. باوجود آنکه در خودروسازی روز جهان، شرکت خودروسازی یافت نمیشود که حتی تولیدکننده یک مدل خودرو با حجم موتور بیش از ۲ لیتر نباشد؛ اما ایرانخودرو و سایپا بهدلایل فوق، همچنین بهدلیل فشار دولتها بر خودروسازان جهت جلوگیری از تولید خودروها با موتور قوی که خود بهدلیل تملک پالایشگاهها توسط دولتها و شبهدولتها و تلاش آنان برای صادرات بنزین میباشد؛ بهعلاوه، عدم سرمایهگذاری خودروسازان ایران در تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاهها در حوزه تولید موتورهای قدرتمند و بهروز، این شرکتها در این زمینه دچار عقبماندگی جدی گردیدهاند. درچنین حالتی نیاز است که پیکاپ و زمان جرقهزنی تنظیم شوند. مواردی تخصصی.نسبتاً پرهزینه و همچنین با نیاز به ایجاد تغییرات اساس در موتور (چه از نظر قطعات جانبی و چه از نظر تنشهای وارده بر موتور) می باشند که انجام آنها توسط اشخاص یا کارگاههای کوچک معمولاً عملی نیست و به همین دلیل در این جا بررسی نمی شودمان حجمی موتور می باشد. اگر خودروی شما بتواند سیستم توربوشارژ یا سوپرشارژ را پشتیبانی کند، خواهید دید که چه گشتاور و قدرت فوق العاده ای به موتور القا می شود. شرکت فنی مهندسی کارپلاس توربوشارژ توربو شارژر (Turbocharger) توربو شارژر وسیلهای بسیار بسیار مؤثر در تقویت خودرو است.

با گذشت زمان، خودرو فراتر از یک وسیله حمل و نقل یا نماد وضعیت اجتماعی تبدیل شدهاست و به موضوعی مورد علاقه و سبک زندگی در میان بسیاری از مردم جهان تبدیل شدهاست و از ماشینها به دلیل زیبایی هنری و طرز ساختشان، عملکردشان و همچنین مجموعههای وسیعی از فعالیتهایی که فرد میتواند با ماشین خود در آن شرکت کند، قدردانی میکنند. در سال ۱۳۵۷ با توجه به نیاز به خودرویی جدید و اینکه تولید جایگزینی برای پیکان در دستور کار شرکت قرار گرفته بود، قراردادی با پژو بسته شد و تولید پژو ۳۰۵ در برنامه قرار گرفت اما با وقوع انقلاب ۱۳۵۷، در جریان مصادره اموال و داراییها، همه اموال و داراییهای برادران خیامی، از جمله ایران ناسیونال و شرکتهای مربوط به آن مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت و این قرارداد نیز فسخ شد. درحالیکه در خودروهای کنونی جهان، شاید نتوان خودرویی را یافت که کمتر از ۶ ایربگ داشته باشد؛ همچنین اکنون شرکتهای مطرح خودروسازی مانند تویوتا، بنز، بیامو، جنرال موتورز و غیره خودروهای خود را به بیش از ۱۰ ایربگ مجهز کردهاند اما بیشتر خودروهای ایرانی از تنها دو ایربگ برخوردار هستند. گرچه از همان ابتدای تولید خودروها و وسایل نقلیه چهار چرخی که مبتنی بر نیروی اسب بخار طراحی شده بودند، تیونینگ این وسایل نقلیه توسط مهندسان انجام میشد، اما تیونینگ بعنوان یک واژه مستقل و یک عملیات یا کار حرفهاي در دههي 60 میلادی بود کـه باب شد. ایالات متحده در سال ۱۹۰۷ میلادی، ۴۵۰۰۰ خودرو تولید کرد، اما ۲۸ سال بعد، در سال ۱۹۳۵ میلادی، این میزان تقریباً ۹۰ برابر شد و به ۳٬۹۷۱٬۰۰۰ رسید. این فناوریها اغلب از دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط خودروسازان بزرگ دنیا طراحی، تولید و مورد توسعه قرار گرفتهاست. مـا در ادامه ابتدا بـه معایب ارتفاع زدن ماشین پرداخته و پس ازآن مزایایی کـه از ارتفاع زدن بدست میآیند را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. سوای این موضوع باید در انتخاب قطعات مورد نیاز برای انجام عملیات تیونینگ نیز دقت و وسواس کافی بـه خرج داد. چرا کـه بطور حتم سیستم قدیمی ترمز شـما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافتهي آن، کـه سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بودو همانند توان موتور نیاز بـه اصلاح و ارتقا خواهد داشت. این حرکت شامل انتخابهای زیادی چون خلاص شدن از شر صندلی های اضافی در صورتی که به آنها نیاز ندارید و سرنشینان زیادی را با خود همراه نمیبرید، تعویض پنجره های شیشهای با نوع پلاستیکی یا تلقی، و حتی خارج کردن برخی از قسمتهای داشبورد نیز میشود. البته این تنها در صورتی موثر خواهد بود که خودروی شما مجهز به توربو شارژ یا سوپر شارژ باشد و تعویض کامپیوتر در خودروهای تنفس طبیعی تنها نیمی از اسب بخار را به موتور شما اضافه می کند. در مجموع تمام تغييرات ریز و درشتی کـه هنگام اجرای عملیات تیونینگ دریک خودرو صورت میگیرد، بايد مانند دانهها و حلقههاي يک زنجير بـه یک دیگر متصل باشد و ارتباطی منطقی رابا سایر تغییرات صورت گرفته در آن برقرار کند.

آخرین مطالب