در متن پیش رو دو رقیب از خانواده کراساوورهای شهری از قارههای اروپا و آسیا یعنی رنو کولیوس و میتسوبیشی اوتلندر به مصاف یکدیگر میروند. رنو کولیوس برای اولین بار در سال 2000 در نمایشگاه خودروی ژنو در معرض نمایش قرار گرفت. این خودرو تابهحال در سه نسل عرضه شده که فروش نسل اول آن در سال 2006 و نسل دون در سال 2011 آغاز گردید. در سوی دیگر رینگ میتسوبیشی اوتلندر که محصولی از میتسوبیشی ژاپن است، قرار دارد. نگین خودرو ارائهدهنده خدمات پس از فروش رنو کولیوس در ایران و آرین موتور نماینده میتسوبیشی اوتلندر در بازار خودروی کشورمان است. از این خودرو برای اولین بار در سال 2001 در نمایشگاه بینالمللی خودروی امریکای شمالی پردهبرداری شده و تاکنون سه نسل از آن به بازارهای جهانی راه یافتهاند. برویم سراغ اینکه آیا قیمت میتسوبیشی اوتلندر به صرفه است؟ قیمت رنو کولیوس چطور؟!
طراحی
طراحی رنو کولیوس تا حد زیادی به هموطن دیگر خود یعنی رنو تلیسمان شباهت دارد. ترکیب درست و هوشمندانه خطوط منحنی در نمای جلویی و خطوط باریک در نمای جانبی چهرهای عضلانی و قدرتمند به این شاسیبلند فرانسوی بخشیده است. امتداد یافتن این خطوط تا صندوقعقب و ترکیب برجستگیها و فرورفتگیها در قسمت عقب، هماهنگی ظاهری خوبی را برای رنو کولیوس به ارمغان آورده است. چراغهای C شکلی که درواقع امتداد دهنده چراغهای اصلی هستند و وظیفه تامین روشنایی در روز را بر عهده دارند، بیانگر یک زبان طراحی جدید در رنو کولیوس هستند.
در مقابل میتسوبیشی اوتلندر با استفاده از جلوپنجره مشبک کرومی، چراغهای کشیده و خطوط امتدادیافته تا پهلو نمای شکوهمندی را به خود گرفته است. همچنین استفاده از چراغهای LED در قسمت عقب ظاهری اسپرت و درعینحال رسمی به این خودروی ژاپنی بخشیده است. نکته مثبت در طراحی خارجی این خودرو بدیع و خلاقانه بودن است که آن را نسبت به رقیب اروپایی خود یک-هیچ جلو میاندازد.
در طراحی داخلی قرعه به نفع رنو کولیوس برمیگردد. استفاده از متریال مرغوب در ساخت کابین این خودرو در کنار فضای جادار و راحت، حس خوبی را از بودن در اتاق رنو کولیوس در شما القا میکند. همچنین رعایت تمامی اصول ارگونومیک دسترسی به امکانات مختلف و کنترل آنها را برای تمامی سرنشینان امکانپذیر کرده است.
میتسوبیشی اوتلندر برخلاف ظاهر خارجی خلاقانه خود در نمای داخلی چندان موفق نبوده و نتوانسته شکوه خارجی را به داخل کابین منتقل کند. هرچند که صفحه لمسی موجود بر روی داشبورد امکان کنترل تمامی امکانات را به سرنشینان میدهد و صندلیها بسیار نرم و راحت هستند، طراحی داخلی این خودرو موردپسند قشر جوان نیست و هنوز جای کار دارد. البته جای دادن سه ردیف صندلی و هفت سرنشین در کابین این خودرو از نکات مثبت در طراحی آن است.
امکانات رفاهی
رقابت در این بخش بسیار جذاب شده و رنو کولیوس با اختلاف خیلی کمی پیروز از این میدان خارج شده است. دی لایت، چراغ مهشکن با قابلیت چرخش با فرمان، سیستم ناوبری R-LINK، سیستم صوتی تصویری با 13 بلندگو و نمایشگر 8.7 اینچی، سنسورهای جلو، عقب، باران، فشار باد تایر و نقطه کور، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه تهویه در عقب، گرمکن و سردکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم مطابق گودی کمر، ایزوفیکس و اتو پارک فهرست امکانات رفاهی رنو کولیوس را تشکیل میدهند.
در مقابل اوتلندر با امکاناتی چون شوینده چراغها، دوربین دندهعقب، نمایشگر لمسی 7 اینچی، آینههای جانبی برقی، آینهجلو الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با قابلیت تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین، تنظیم برقی صندلیهای 4 جهته، گرمکن صندلی جلو و ایزوفیکس در میدان نبرد ظاهر شده است.
مشخصات فنی
در بخش فنی نیز رنو کولیوس با بهرهگیری از یک پیشرانه 2.5 لیتری که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و 233 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور بر دقیقه دارد، قویتر ظاهر شده است. این پیشرانه به کمک یک گیربکس CVT X-Tronic میتواند در 9.8 ثانیه شتاب لازم برای رسیدن از صفر به صد را تولید کند. همچنین این خودرو با مصرف 8.3 لیتر سوخت در یک سیکل ترکیبی عملکرد زیستمحیطی بهتری نسبت به رقیب خود داشته است.
میتسوبیشی اوتلندر با بهرهگیری از یک پیشرانه 2.4 لیتری توان 166 اسب بخار را در دور موتور مشابه و گشتاور 219 نیوتن متر را در 4200 دور بر دقیقه تولید میکند. این توان بهوسیله یک گیربکس 6 سرعته دسته CVT به هر چهار چرخ منتقل شده و برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد در 10.5 ثانیه کفایت میکند. مصرف سوخت اوتلندر در یک سیکل ترکیبی 9.3 لیتر ثبت شده است. لازم به ذکر است که این خودروی ژاپنی با بهرهگیری از فناوری AWC فرمانپذیری و کنترل بهتری در مسیرهای لغزنده خواهد داشت.
ایمنی
هر دو خودرو با بهرهگیری از بهروزترین امکانات ایمنی موفق به کسب بالاترین امتیاز ممکن را از موسسه ایمنی یوروانکپ شدهاند. تجهیزاتی چون سیستم ترمز و پایداری ESC، ABS و AEB، قفل ایمنی کودک، قفل درب سنجش سرعت، 6 کیسه هوا در قسمتهای جلویی، جانبی و پردهای، سیستم هشداردهنده برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از لاین و پشتسریهای فعال فهرست تجهیزات ایمنی رنو کولیوس را تشکیل میدهند.
در مقابل اوتلندر با بهرهگیری از سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر، سیستم هشداردهنده برخورد از جلو، سیستم کنترل پایداری، سامانه تشخیص عابر پیاده، سامانه کاهش برخورد رو به جلو، ترمز کمکی نگهدارنده در سطوح شیبدار، 7 کیسه هوا جلویی، جانبی، پردهای و زانویی، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیک نیروی ترمز و ترمز اضطراری به مصاف حریف قدرتمند اروپایی خود رفته است.
جمعبندی
هرچند که هر دو خودرو گرانقیمت محسوب میشوند اما امکانات ارائهشده در آنها بهخوبی توجیهکننده قیمت بالای آنها است. رنو کولیوس باوجوداینکه امکانات رفاهی بهتری را نسبت به رقیب خود ارائه میدهد ازنظر تجربه رانندگی چندان نرم و فرمان پذیر به نظر نمیرسد. علت این امر اسپرت بودن ذات این خودرو است که با استفاده از یک پیشرانه پرحجم بهخوبی حس رانندگی با یک خودروی اسپرت را برای شما به ارمغان میآورد. در مقابل میتسوبیشی اوتلندر با فضاسازی داخلی بسیار جادار و عملکرد عالی سیستم تعلیق توانسته نام خود را بهعنوان یک خودروی خانوادگی به ثبت رسانده و تجربه یک رانندگی نرم و مسافرت راحت را در اختیار شما قرار دهد.
مقالات مشابه
- فضاهای تبلیغاتی مرکز خرید جم سنتر
- قند خرما شربت ساده
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- چگونه یک اسباب بازی را به زمین بزنیم
- Selectel نمایندگی یا نمایندگی های فروش
- آمریکا گولاش (نوعی غذای چینی)
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- مزایای استفاده از ویدئو وال در تبلیغات
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی