گیج فشار (مانومتر) ویکا

گیج فشار ویکا یا پرشر گیج ویکا یک دستگاه مخصوص برای اندازه گیری فشار و اعلام آن به اپراتور سیستمهای صنعتی

توسط HALOHEKAYATHA در 1 تیر 1400

گیج فشار ویکا یا پرشر گیج ویکا یک دستگاه مخصوص برای اندازه گیری فشار و اعلام آن به اپراتور سیستمهای صنعتی و غیر صنعتی است که امکان رصد شرایط مختلف پروژه را به آنها میدهد. یک نمونه از بهترین فشار سنج های موجود در بازار گیج فشار ویکا است که در فروشگاه بانک صنعت موجود است. گیج فشار ویکا ( Wika ) یکی از بهترین برندهای گیج فشار موجود در بازار ایران است. گیج فشار ویکا اصلی 50-232 از نوع روغنی ( گلیسیرین ) و خشک می باشد . با این تفاسیر به سراغ معرفی گیج فشار ویکا خواهیم رفت و به برخی از اطلاعاتی که در هنگام خرید گیج فشار ویکا باید به آنها توجه داشته باشیم اشاره میکنیم. اگر امکان مطالعه کاتالوگ دستگاهها به شما داده شوند برخی مشخصات فنی بر روی آنها نوشته شده که آنها در انتخاب نهایی شما مؤثر هستند. نمیدانم تا چه اندازه با این دستگاهها و مدلهای مختلف آنها آشنایی دارید. امروزه صنایع مختلفی سراسر دنیا وجود دارند که کنترل فشار در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل شرکت های مختلفی در دنیا در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند. به عنوان مثال برخی از این دستگاهها دارای قطر صفحه ۶۳ میلیمتر، برخی از آنها دارای قطر صفحه ۵۰ میلیمتر، برخی از آنها دارای قطر صفحه ۱۰۰ میلیمتر و برخی نیز دارای قطر ۶۰ میلیمتر است. 

حالا فرض بگیرید که شما برای خرید پرشر گیج ویکا به یک سایت یا فروشگاه مراجعه کردهاید و میخواهید با توجه به نیاز خود یکی از این دستگاهها را بخرید. استاندارد کانکشن پرشر گیج: در هر صورت شما باید گیج فشار را به یک مخزن یا به یک سیستم خاص متصل کنید که اندازه کانکشن آن با اندازه مورد نظر شما همخوانی داشته باشد. کلاس دقت پرشر گیج: فاکتور مهم دیگری که در انتخاب گیج فشار باید به آن توجه داشته باشید این است که شما دقیقا به دنبال چه میزان دقتی هستید. این میتواند یک فاکتور مهم و تعیینکننده در خرید پرشر گیج ویکا باشد. قطر صفحه به صورت قطر اندازه گیری شده عبور کرده از مرکز صفحه گیج فشار اندازه گیری میشود و یک فاکتور مهم در انتخاب آنها محسوب میشود. زمانی که حسگر تغییر می کند عقربه گیج فشار هم تغییر کرده و در نتیجه تغییر فشار را به صورت یک عدد آنالوگ گزارش می کند.

هنگامی که فشار درون فشارسنج افزایش پیدا می کند شکل بخش تقاطعی لوله ها از حالت بیضی شکل به حالت دایره ای تغییر می کند. متریال گیج فشار ویکا مدل 232.50 یا به عبارتی همان پرشر گیج WIKA 23250 ویکا تمام استیل از نوع فشار لوله بردن می باشد . تغییرات حسگر ممکن است به صورت تغییرات لوله بوردون در پرشر گیج معمولی یا تغییر اندازه یک دیافراگم یا تیوب در نمونه های پیشرفته تر باشد. یک لوله بوردون فشار سنج (نسبت به فشار اتمسفر) را اندازه گیری می کند. مطابق استاندارد EN 837-2 ، برای اهداف ایمنی ، یک گیج فشار ویکا باید با دامنه ای انتخاب شود که حداکثر فشار کار بیش از 75٪ حداکثر مقیاس برای فشار پایدار یا 65٪ از حداکثر مقیاس برای فشار چرخه نباشد. گیج ویکا مدل 50-232 با دامنه اندازه گیری فشار از 1- الی 3 بار و با دقت 0.1 بار برای استفاده در مصارف شیمیایی/پتروشیمی ، ایستگاه تقویت فشار ، معادن ، سایت های حفاری خشکی و دریا و سایر مصارف صنعتی که نیاز به دقت بالا می باشد و همچنین برای اندازه گیری فشار خلاء (Vacuum Pressure) در سیستم مورد استفاده قرار می گیرد .

 

در حالت کلی فشار مطلق، فشار خلاء و فشار گیج سه نمونه از فشارهای موجود هستند که فشار گیج مربوط به محیط های بسته و سیستم هایی است که با فشار مایع کار می کنند. به خاطر داشته باشید که این فقط یک مرور کلی بر نحوه عملکرد پرشر گیج ویکا در اندازه گیری فشار است. بازه عملکردی فشار از 0.5-0 میلی بار الی 7000-0 بار است و دقت عملکردی ان ها یک دهم درصد است. مانومتر ویکا سری 232.50 یکی از انواع آن محسوب می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد. مانومتر ویکا یک نمونه از صدها برند این محصول است. قطر صفحه نمایش مانومتر هم دارای استانداردهای خاص خودش است که پرکاربردترین قطرهای آن 63 ، 100، 160، 50، 80 و 250 میلی متر است. در حقیقت قطر صفحه مشخص میکند که ما با چه اندازه صفحهای مواجه هستیم و از چه فاصلهای میتوانیم اعداد نوشته شده در داخل صفحه را مطالعه کنیم. بنابراین کاربرد آن برای مناطق مناسب است که با محدودیت فضا مواجه نیستند. این گیج اختلاف فشار در محیط های مایع و گازی، همچنین در محیط های تهاجمی کاربرد دارند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن