کولر گازی خوب و ارزان قیمت با بهترین مدل ها

بهترین قیمت ها و ارزان ترین مدل های کولر گازی کولر‌های گازی بخش عمده دستگاه‌های تهویه مطبوع خانگی و

توسط HALOHEKAYATHA در 29 خرداد 1401

بهترین قیمت ها و ارزان ترین مدل های کولر گازی

کولر‌های گازی بخش عمده دستگاه‌های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی را تشکیل می‌دهند. در ذهن عموم مردم این کولر‌ها به مصرف زیاد انرژی و قیمت بالا مشهور هستند، اما پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر مصرف انرژی آن‌ها را کم کرده و ویژگی ارزان‌قیمت بودن هم به آن‌ها اضافه کرده است.

بهترین مدل‌های این کولر معمولاً از گاز‌هایی به‌صورت مایع یا بخار برای کارکرد سرمازایی استفاده می‌کند. در کولر‌های گازی، تبدیل گاز به مایع یا بالعکس باهدف سردسازی (Refrigeration)، سازوکار اصلی را تشکیل می‌دهد. برخلاف کولر‌های سنتی یا آبی، از مزایای بیشتری بهره می‌برد که هوای مطبوع‌تر و کنترل دما از مهم‌ترین آن‌ها است. فروشگاه اینترنتی دماتک، ارائه‌دهنده تخصصی بهترین مدل‌های کولرگازی در ایران است و همواره معیار‌های مشخص و کارشناسی شده‌ای را برای تعریف یک کولرگازی خوب و ارزان‌قیمت ارائه می‌دهد.

 

بررسی سیر تکاملی کولر‌ها تا رسیدن به بهترین مدل‌های کولرگازی

خنک‌کننده‌ها یا کولر‌های تبخیری شاید اولین وسایلی بودند که انسان‌ها برای خنک کردن محیط زندگی خودشان از آن استفاده می‌کردند. این نوع کولر برای خنک کردن محیط از آب کمک می‌گرفت و از این لحاظ مدل ابتدایی‌تر کولر‌های آبی به شمار می‌رود. کولر تبخیری با کارکرد ساده جذب گرمای هوا برای تبخیر آب، کار می‌کرد. کوزه‌های سفالی یک مدل ساده از کولر‌های تبخیری هستند.

بعد‌ها انواع کولر‌های آبی به بازار آمد که اول آب را باهدف جذب گرمای یک محیط کوچک که بدنه کولر بود، به گردش درمی‌آورد و بعد از طریق پره‌ها و کانال‌های انتقال، هوای خنک را به محیط موردنظر می‌دَمید. مصرف زیاد آب و کارایی نامنظم از مشکلات عمده کولر‌های آبی بود و رفته‌رفته متخصصان را به فکر ساخت کولرگازی انداخت. کولر‌های گازی هوا را با بهره بردن از ویژگی‌های گاز‌های خنک‌کننده و کارکرد مکانیکی خنک می‌کند.

هر کولرگازی خوب، سازوکاری دارد که طی آن خنک‌سازی گاز مخصوص که بانام گاز مُبرد یا خنک‌کننده هم شناخته می‌شود، در قسمت اپراتور کولر انجام می‌شود و سپس به محیط انتقال پیدا می‌کند. امروزه کولرگازی در مدل‌های مختلفی ارائه می‌شود و فروشگاه اینترنتی دماتک دایره گسترده‌ای از این محصول الکترونیکی خانگی را ارائه می‌دهد.

 

معیار‌های انتخاب یک کولرگازی خوب کدام است؟

۱- پتانسیل خنک‌کنندگی
ظرفیت خنک‌کنندگی در هر دستگاه کولرگازی به مسائل مختلفی ربط دارد. قدرت و اندازه موتور یا کمپرسور، کیفیت گاز مبرد و حتی شرایط آب‌وهوایی مکانی که کولرگازی قرار است آنجا نصب شود، در سرمازایی کولرگازی تأثیر می‌گذارد.

به‌طور دقیق شما قبل از خرید کولرگازی باید اول به قدرت موتور آن دقت کنید. طبیعتاً هرچه عدد قدرت موتور بالاتر باشد، کارایی سرمازایی آن هم بالاتر می‌رود. ولی دقت داشته باشید که همیشه هم قدرت موتور دلیل محکمی برای خنک‌کنندگی تضمین‌شده کولرگازی نیست. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در حال خرید کولرگازی خوبی هستید، به نوع کمپرسور کولر هم دقت کنید.

انواع مختلف و متداول‌تر کمپرسور‌های مورداستفاده در کولر‌ها، پیستونی، روتاری و اسکرول است. پیشنهاد کارشناسی فروشگاه دماتک، خرید کولر‌هایی است که از کمپرسور روتاری استفاده می‌کنند، اما برای اطلاع بیشتر، قبل از خرید و در همین سایت در مورد انواع آن‌ها مطالعه کنید و بهترین کولرگازی را انتخاب کنید.

۲- مصرف انرژی
مصرف انرژی دغدغه‌ی خیلی از کسانی است که قصد خرید کولرگازی کم مصرف دارند. توجه و دقت نظر شما به برچسب‌های حک‌شده مصرف انرژی بر روی محصولات، بهترین راهنما در این زمینه خواهد بود.

۳- امکان صرفه‌جویی انرژی
هر کولرگازی از دو بخش عمده مکانیکی و الکتریکی تشکیل می‌شود. بخش مکانیکی این کولر‌ها شامل کمپرسور و اپراتور و فیلتر‌های هوا و... می‌شود و بخش الکتریکی به‌عنوان رابط این‌ها و رساننده انرژی عمل می‌کند.

یکی از امکاناتی که بخش الکتریکی می‌تواند به کولر‌های گازی اضافه کند، امکان اینورتر بودن یا کنترل دمای مناسب است. یک کولرگازی خوب بهتر است از این ویژگی برخوردار باشد تا هم در حفظ دمای مناسب تأثیر بگذارد و هم در کاهش مصرف انرژی تا حدود زیادی مؤثر باشد.

۴- سنجش تناسب قدرت آن با محیط موردنظر
در نظر گرفتن تناسب قدرت کولر با اندازه محیط از نکات ظریفی است که موقع خرید کولرگازی حتماً به آن دقت کنید. اگر این وسیله بیش‌ازحد برای محیط مدنظر شما قوی یا ضعیف باشد، تمامی معیار‌های خوب دیگری را که با دقت نظر گزینش کرده‌اید زیر سؤال می‌برد.

۵- شرایط نصب، تعمیرات و خدمات پس از فروش
در انتها به کیفیت و مزایای شرایط نصب و خدمات بعد از فروش دقت کنید. گاهی تعمیر کولرگازی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، پس فقط به دلیل ارزان بودن یک محصول دست به خرید نزنید، بلکه آینده را هم ببینید و فکر کنید که با انتخابی مطمئن‌تر از هزینه‌های آتی کم خواهید کرد.

 

بهترین مدل‌های کولر گازی و اسپلیت

همیشه کارکرد خنک‌کنندگی کولرگازی به‌تنهایی ملاک کافی‌ای برای خرید نیست. حفاظت از محیط‌زیست و کم کردن از مصرف انرژی، وظیفه انسانی ما است و شایسته است که همیشه به آن توجه کنیم. ممکن است در بازار به کولر ارزان‌قیمت و به‌ظاهر مناسبی برخورد کنیم، اما مهم‌تر از پول کم‌تری که می‌پردازیم، تأثیر اعمالمان بر کره زمین است.

در سال‌های اخیر مقررات و الزامات استفاده از گاز‌های مبرد تغییرات زیادی کرده است و معمولاً اجازه استفاده از گاز‌های مخرب داده نمی‌شود، اما گاهی ممکن است تولیدکنندگانی از گاز‌های منسوخ استفاده کنند. در ادامه با انواع این گاز‌های کولر آشنا شوید تا خرید آگاهانه‌تری را تجربه کنید.

گاز‌های خنک‌کننده یا مُبرد‌ها ازنظر دما، حجم و فشار باهم متفاوت هستند. در انواع کولرگازی بیشتر از گاز‌های زیر استفاده می‌شود.

• گاز R۲۲ که جزء اولین گاز‌های مورداستفاده در کولر‌ها بود و به علت آسیب‌هایی که ممکن است به محیط‌زیست برساند، در حال منسوخ شدن است. این گاز در حال خارج شدن از چرخه تولید است و قیمت ارزان برخی از کولر‌های گازی شاید به این دلیل باشد.

• گاز فلوئور دار R۴۱۰a بانام‌های پورون و اکوفلور هم شناخته می‌شود. این گاز به‌این‌علت که حاوی کلر نیست، از قدرت اشتعال پایینی برخوردار است و برای لایه ازون هم مضر نیست. البته باعث تشدید اثر گلخانه‌ای و گرمایش زمین می‌شود و باید از آن به شکل کنترل‌شده، مثل استفاده در وسایل سرمایشی استفاده کرد.

• گاز R۳۲ یا متیلن فلوراید، گازی ۱۰۰% خالص، بی‌بو و بی‌رنگ است که در آب نامحلول است. می‌تواند جایگزین مناسبی برای گاز R۴۱۰a باشد. پایداری حرارتی بالایی دارد و درنتیجه برای محیط‌زیست مناسب‌تر است. این گاز شاید در آینده، گاز مورداستفاده در تمام کولر‌های گازی باشد.

 

قیمت انواع کولرگازی

ازنظر خیلی از خریداران کولر گازی، ارزان‌قیمت بودن یک محصول، می‌تواند ملاک یک کولر گازی خوب باشد، اما کارشناسان فروش در فروشگاه اینترنتی دماتک معتقدند کیفیت خوب به شکل طبیعی روی قیمت تأثیر می‌گذارد و ازاین‌جهت قیمت ارزان را در زمره ملاک‌های انتخاب این وسیله ذکر نکرد که باعث تخریب ذهن خریداران و ارزن گذاشتن بر روی معیاری ثانویه نشود. بااین‌وجود دماتک به ارائه محصولات کولرگازی با کم‌ترین میزان سود و بهره افتخار می‌کند. قیمت‌های این فروشگاه را با قیمت‌های بازار مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن