فرق ترمومتر و ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل ها بسته به کاربرد اساسی ظواهر مختلفی هستند، تصاویری از گونه های ترموکوپل در زیر آورده شده است. ترموکو

توسط HALOHEKAYATHA در 8 آذر 1401
ترموکوپل ها بسته به کاربرد اساسی ظواهر مختلفی هستند، تصاویری از گونه های ترموکوپل در زیر آورده شده است. ترموکوپل‌ها که وظیفه ی اندازه گیری دما را بر عهده دارا هستند حساس تیپ‌های متنوع می‌ باشند. ترموکوپل که اسم دیگر آن جفت حرارتی است، به وسیله اتصال دو قطعه فلز الکتریکی ناهمگون اهمیت یکدیگر اخبار جهانی الکتریسیته تولید می کند. در سنسورهای دما در ترموستات برای اندازه‌گیری دمای مطب ، نمایشگاه‌ها و خانه‌ها استفاده‌میشود. از دیگر مواردی که در زمان خرید سنسورهای دمای می بایست به آن دقت کرد قطر غلاف می باشد،بسته به این که طریقه نصب شما به چه شکل می باشد قطر غلاف مهم می باشد. این جور ترموکوپل‌ها غالبا در اشکال صنعت های مهم شرایط دمایی بسیار بالا مانند صنعت های شیشه و فولاد استفاده می‌شود. همین گونه ترموکوپل‌ها از جور R ,S ,B هستند به وسیله پلاتین و رادیوم و ترکیبات مختلف ساخته می‌شود. در واقع ترموکوپل پلاتین رادیوم را از فلزات گران بها تنها به این برهان بی آلایش ایجاد میکنند که بتوان به نوعی دمای سیالات مضاعف داغ مثل فلزات ذوب شده و یا شیشه ی مذاب را بدست آورد. محدوده ی دمایی که برای همین مدل ترموکوپل ها در حیث گرفته شده °0 سانتیگراد و °1750 سانتیگراد می باشد. ترموول‌ ها یا چاه‌های حرارتی، برترین محافظت برای ترموکوپل‌ها هستند. عموما تمامی تکنسین های همین زمینه بر همین باورند که ارتفاع سیم دنباله ترمکوپل نباشد عمده 5 متر باشد و به جهت متراژ های فراتر از یک ترانسیمتر به کارگیری شود و از ترموکوبل های کلگی دار به کار گیری نمایید. اين گونه ترموكوپل به دليل وجود ترانسميتر كه در هد سنسور تعبيه شده سيگنال دريافتي از ترموكوپل را به يك سيگنال 4~20 میلی آمپر تبديل ميكند كه قابل انتقال به مسيرهاي طولاني مي باشد. از بحث‌های بالا می‌توان سرانجام گرفت که هم RTD و نیز ترموکوپل هر یک مزایا و معایب یگانه خود را دارا‌هستند و باید بر مبنا نیازهای هر کاربرد، بهترین آیتم را انتخاب کرد. در ادامه انواع اتصال گرم Thermocouple و طریق اتصال آن به روکش غلاف بیرونی همین جفت حرارتی را بررسی می کنیم. این وب وبسایت اهمیت جواز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هر دسته اسکن و ورژن برداری و نشر دوباره داده ها آن غیرمجاز است. اگر می خواهید بیش از 50 تا 100 فوت بروید، بایستی از یک ترانسمیتر دما استعمال کنید که سیگنال ولتاژ بر حسب میلی ولت را به جور دیگری از سیگنال نظیر جریان 4-20 میلی آمپر تبدیل می کند. سیم های رابط ترموکوپل نیز نظیر مدل ترموکوپل و بر شالوده گونه آن فروخته می شوند. به این معنی که سیم آلومل در مقایسه حساس سیم کرومل کلیدی توشه منفی خواهد بود. همین اصل اصلی نحوه کار یک ترموکوپل است، بدین ترتیب بیایید در یک ترموکوپل مختص این موضوع را تحلیل کنیم. چنانچه می خواهید تصمیم بگیرید که چه ابزاری روی یک ماشین یا این که در یک مراحل قرار گیرد هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، خوب تر است.
  • رویکرد سوم استعمال از معادلات جايگاه فراتر میباشد که کردار سنسور را جور می کند.
  • بسیاری از تولید کنندگان آن محل اتصال را اساسی نام های مختلف می نامند.
  • در سنسور مدلپایه مثبت از فرآورده نیکل کروم سیلیکون (نیکروسیل) و هادی اساس منفی از محصول نیکل سیلیکون (نیسیل) است.
بعد از خاموش شدن شعله و کمتر دمای سر ترموکوپل به وسیله نیروی فنر بوبین مسیر اصلی گاز جدا می شود و مصرف کننده در برعلیه خطرات احتمالی گاز ایمن می باشد. هر گاه دو فلز غیر هم متاع از یک طرف به هم متصل باشند و قسمت اتصال را حرارت بدهیم در دو سر آزاد طرف دیگر آن ها الکتریسیته بوجود می آید. اما برقی که به همین شکل تولید می شود مضاعف کم است .در هر صورت ترموکوپل یک مولد جریان الکتریکی هست . از همین خاصیت ترموکوپل و برق تولیدی آن در شیر در اختیار گرفتن های (کاربراتور های ) وسایل گاز سوز استفاده می شود . اساسی ترین خلل درست کار نکردن ترموکوپل اجاق گاز ورقه ای این هست که ممکن میباشد گزیده از ترموکوپل که به شعله نزدیک است، به ‌دلیل حرارت فراوان دچار سوختگی شده باشد.

چرا می بایست در وسایل گازسور ترموکوپل به کار گیری کرد

ترموکوپل های نوع T را می اقتدار در اتمسفرهای اکسید کننده، احیا کننده یا این که بی اثر و همینطور شرایط خلاء به کارگیری کرد. تراکم متر، جرم سنج، تراکم دانسیته یا این که چگالی سنج چیست و به چه صورت عمل می کند. در درحال حاضر حاضر، دارای یکسری ترازو گیری برای انجام، نیاز به خرید کردن یک سری فرستنده برای تبدیل سیگنال ممکن هست بیش از یک رک ورودی/خروجی از روش خرید المنت استخری بدور هزینه داشته باشد. اگر شما ترموکوپل گونه K دارید، نیاز دارید از سیم رابط مدل K و بلوک های ترمینال منحصربه‌فرد ساخته شده اساسی کرومل و آلومل استعمال کنید. سبک پروب ترموکوپلی که انتخاب می نمایید هم بر اساس کاربری شما خواهد بود. ترموکوپل ها معمولا ارزان و بادوام میباشند و می توانند در انواع و اندازه های متفاوت ساخته شوند. دسته‌بندی نشده این ترموکوپل­ها کلیدی سرهای پیچی هستند که آن‌ها را به جهت پیچ نمودن به ابزارهایی نظیر موتورها،ماشینهای الکتریکی و غیره که می­خواهیم دمای آن‌ها را ترازو ­بگیریم مطلوب می­کند. ساده­ترین ترموکوپل از یک جفت سیم اهمیت مهم یک سر اتصال جوش خورده سوای عنصر کنترل­کننده و اتصالات مختص ساخته می­شود.این مدل ترموکوپلها باید اهمیت دقت و در آزمایشگاهها آیتم به کار گیری قرار گیرند. ترموکوپل مدل E با به کار گیری از فلزات Ni-Cr (کرومل) و Cu-Ni (کنستانتان) ساخته می­شود محدوده کارایی دمایی آن بین –۴۰°C تا +۹۰۰°C است. ترموکوپل ، وسیله ای شامل دو فلز ناهمگون متصل به نیز می باشد که اهمیت گرم شدن محل اتصال آن ها، برق ساخت می شود. علت همین امر آن می باشد که خواننده ولتاژ بتواند بیشترین اختلاف ولتاژ ترموالکتریکی را شناسایی کند. ترموکوپل ها حسگرهای ارزشمند دما هستند که در اکثری از کاربردهای صنعتی یافت می شوند. در ادامه متوجه خواهید شد که عمل ترموکوپل ها چیست، چگونه کار می نمایند و چرا همین قدر دوست داستنی هستند. این دسته دماسنج بسیار دقیق و اصلی هست و کاربردهای گوناگونی دارد. کسانی که خواهان خرید همین محصولات هستند می توانند اهمیت لبریز کردن فرمهای ویژه در سایتهای دارای ما توصیه خرید خود را تصویب نمایند و در کمترین بازه ی هنگامی این خرید کردن را در محل گزینه نظر تحویل بگیرند. کارگاه های تولید کننده همین محصولات آن‌ها را به صورت بخش اعظم در اختیار دیگر سوله های تولیدی لوازم گرمازا قرار می دهند، خرید اکثر سبب اندک شدن بها همین کالاها می شود و مصرف کنند می تواند کالایی با امنیت بالا را تهیه کنند.

ترموکوپل‌های مطلوب فلز مذاب

این ترموکوپل از فلز آهن ) ( Fe و آلیاژهای مس- نیکل ) Cu-Niکنستانتان ( Constantanساخته می شود . “Base Metal” میباشند که به آنها ترموکوپل های N وE ، که به آن ها گفته می شود ترموکوپل هایB وR ،S ، انواعترموکوپل های فلزی D ” وC و انواع”Noble Metal” نسوز ” نامیده می شود. الکتریسیته تولیدی ، سبب عرصه مغناطیسی در بوبین شده و هسته بوبین را مدام به موقعیت جذب (بطرف باطن بوبین) نگه می دارد. مجله پیروزی نظریه‌ها در فیزیک در فیزیک، انواع و اقسام نظریه‌ها را می‌توان تشخیص داد. اکثر آن‌ها نظریه‌هائی سازنده‌اند؛ یعنی می‌کوشند تا حساس آغاز از مصالحی که طرح صوری تقریبا ساده‌ای دارند، چهره ای از پدیده‌های پیچیده‌تر بسازند.

فشار سنج برنجی

در این زمینه نوشته ای نوشتیم که می توانید به آن مراجعه نمایید. سال هاست که در راستا ساخت گونه های سنسورهای دما، کابل های یگانه و تجهیزات جانبی به طور گسترده عمل داریم. مانیاد صنعت توانسته می باشد بسیاری از صنعت های بزرگ و ریز در کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران را در زمینه برق صنعتی و تجهیزات ابزار ظریف به طور تام تجهیز کند. تعدادی ترفند متفاوت برای تقابل مهم همین مشکل وجود داراست - وادار نمودن یک سنسور دمای تفاضلی به مانند یک سنسور دمای تک نقطه ای - و ما رایج ترین ترفند ها را در این بخش تحلیل خوا هیم کرد. ترموکوپل دیگری که از فلزات کرومل و مس-نیکل ساخته شده، ترموکوپل تایپ E است. همین دستگاه، دمای بین منفی 200 درجه سانتی‌گراد و 900 مرتبه سانتی‌گراد را می‌سنجد.

تحقیق درباره دماسنج ترموکوپل و کاربرد آن

این قطعه در گونه تجهیزات اندازه گیری قرار گرفته و در اهداف صنعتی، ماشین و برنامه های گوناگون به کارگیری می شود. ترموکوپل‌ها مداد هستند، نیازی به تحریک ندارند، می توانند در محدوده وسیعی از دما فعالیت کنند و زمانه پاسخ دهی پرسرعت دارند. در عمده متن‌ها علمی منبع تاکید شده است که می بایست از Thermocouple Extension Cables برای تولید جفت حرارتی سیمی استعمال گردد. به تیتر مثال ما سه کابل به جهت دستگاه سنجش حرارت تایپ K داریم. تکلیف WX که معین است، چرا که به برهان دارا بودن % خلوص کمتر، حداکثر دمای ترموکوپل می بایست 800 سکو سانتیگراد باشد.

طریقه کار و محل قرارگیری ترموکوپل دراجاق گاز

این گزینه دلایل متمایز داراست که مرسوم ترین آن ها نادرست بخش فنی شرکت ها یا این که مشاوره فنی اشتباه است. مثلاً چنانچه قرار باشد دمای 1700 درجه سانتیگراد را اندازه گیری کنید، بایستی حتمآً از سنسورهای بر اساس فلزات با حجب و حیا مانند تیپ S (اِس) به کار گیری کنید. ولی در صورتی که تایپ K خریداری کردید و در فرآیند فرایند از آن به کارگیری کنید، نتیجه چیزی جز خرابی سنسور نیست. پس بایستی محدوده دمایی هر تایپ را بشناسید و آن را حساس محدوده دمایی محیط خویش تطبیق دهید.

مقایسه ترموکوپل و دماسنج مقاومتی

اتاق کنترل یا این که سیستم در اختیار گرفتن متمرکز در یک رک اصلی در تعدادی صد فوت دورتر قرار دارد. چنانچه نیاز به افزودن سیم کشی ترموکوپل دارید، باید از چیزی به اسم سیم رابط طولانی تر منحصر به فرد ترموکوپل استفاده نمایید تا مقدار خطا را کاهش دهید. یکی از از ایراداتی که بایستی حساس مواجه گردید چیزی به اسم جبران اتصال سرد است. برای مواد خورنده و مایعات، ترموکوپل های زمین شده یا زمین نشده بهترین عملکرد را دارند. علاوه بر انواع مختلف ترموکوپل، سبک های مختلفی از ترموکوپل ها نیز وجود دارد. هرچه گرمای بیشتری به سیم‌های فلزی وارد کنید، الکترون‌ها عمده رغبت دارند به اطراف حرکت نمایند و بخش اعظم از مبداء گرما بدور می‌شوند. ترموکوپل ها برای دماهای مختلف بکار می روند.معمولا از دمای -۲۰۰ مرتبه سانتی گراد تا دمای ۲۰۰۰ رتبه از ترموکوپل استفاده می شود.برای هر محیطی شکلی یگانه و به جهت حفاظت سنسور غلافی خاص طراحی می گردد. ترموکوپل ها رایج ترین تجهیزات جهت اندازه گیری الکتریکی دما در صنعت هستند. مکانیزم ترموکوپل ها بر شالوده پدیده سی بک که اختلاف دما در میان دو نقطه را به ولتاژ تبدیل می کنند، می باشد. شما بایستی برای کوره 1100 رتبه سانتیگراد از سنسور تایپ K استعمال کنی و برای کوره 1500 درجه ای از سنسورهایی که غلافشان سرامیکی است، به کار گیری کنید. این گونه یکی از مرسوم ترین، ارزان و دقیق ترین ترموکوپل است. اما بی دقتی و عدم آگاهی ضروری می تواند به هدر رفتن سرمایه شما سبب ساز شود. همه حقوق دنیوی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه اتوماسیون صنعتی پالس می باشد. به برهان اشتباه بودن کابل متعادل خرید ترموکوپل کننده یا اتصالات جابجائی آن است. متأسفانه کد رنگ استاندارد به جهت شناسایی ترموکوپل ها وجود ندارد و کشورهای متعدد کدهای مختلفی را می­پذیرند. مثلاً استاندارد آمریکایی سر مثبت ترمو کوپل جور K را بارنگ زرد و سر منفی را دارای رنگ قرمز‌رنگ معین می­کند.

تفاوت بین RTD و ترموکوپل

این رنج دمایی (که به صورت حدودی می توان -۲۵۰ تا +۱۸۰۰ را شامل شود) در کنار مورد ها دیگری همچون دقت اندازه گیری و خواص های ضد خورندگی، ضد اسیدی، ضد انفجار و … ادله دارای به کار گیری ترموکوپل در صنعت های گوناگون است. خدمات سرویس، تعمیر و محافظت هود، فر توکار، اجاق گاز صفحه ای و … به صورت شبانه روزی قابل انجام است. محدوده‌ی دمایی مناسب به جهت عملکرد آنان نیز بین -۲۷۰ تا ۱۳۰۰ درجه‌ی سانتیگراد است. تحمل این نوع ترموکوپل‌ها در برابر اکسیداسیون هم عمده از نوع k است. همینطور به مراد ترازو گیری دمای فلزات در صنایع مس، فولاد، آلومینیم و آهن آیتم استعمال قرار می گیرند. به طور کلی، این تجهیزات را می‌توان در بخش اعظمی از کاربردهای صنعتی مثل پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و… دانست. لحاظ شما در همین زمینه چیست؟ اگر اطلاعاتی در همین راستا دارید، در بخش ارسال نظرات اهمیت ما در بین بگذارید. ، در هر لحظه فقط يك ترموكوپل به ولت متر متصل شده و تمامي نقاط مرجع، داخل يك گوشه و کنار ايزوترمال قرار می گیرند و صرفا از يك سنسور دماي مطلق كه در وسط محفظه کارگزاشتن مي ­شود؛ استفاده شده است. در اين موقعیت نیز، مستقل از مدل ترموكوپل­ ها از روش جبران­ سازي حرارتي قابل انعطاف افزاري استعمال مي ­شود. باید به همین نکته هم اعتنا داشت كه ولتاژ مربوط به اتصال در محلول يخ، صفر نيست بلكه تابعي از دماي مطلق مي­ باشد. حالا اساسی داشتن اتصال منشا در محلول يخ، ولتاژ خروجي ولت متر V، نسبت به صفر جايگاه سانتي گراد خواهد بود.

گاز برگه ای آلتون G517

در اینجا ذکر همین نکته ضروریست شرایطی مثل در معرض قرار گرفتن طولانی مدت سنسور در دماهای بالا، وضعیت سخت محیطی یا شرایطی که شوک حرارتی یا مکانیکی رخداد بیفتد، در فرایند توجه میزان گیری در طولانی مدت موءثر است. مهم همین حال ، از آنجا که اندازه گیری دما به ولتاژ بستگی دارد، کالیبراسیون آن ها در فواصل منظم حتمی است تا اطمینان حاصل شود که دستگاه می تواند ولتاژ را اصلی موفقیت تشخیص دهد. مراحل کالیبراسیون شامل مقایسه دقت میزان گیری سنسور در مقابل یک مبداء شناخته شده و استاندارد است. مواردی که از ترموکوپل نوع E به کارگیری می شود شامل توجه دوچندان و سرعت پاسخ دهی مضاعف است. اما بضاعت و توان کارایی آن در محفظه های خلاء و محیط های مهم اکسیژن قلیل و گوگردی دوچندان زیر بوده و نسبت به دو ترموکوپل نوع K و J هزینه بالاتری دارد.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن