بهترین روش پاکیزه نگه داشتن دهان چیست؟

خمیر دندان یکی از پر استفاده ترین روش های تمیز کردن دندان هاست اما این ماده از چه موادی تشکیل شده است؟ - مواد

توسط HALOHEKAYATHA در 9 مهر 1400

خمیر دندان یکی از پر استفاده ترین روش های تمیز کردن دندان هاست اما این ماده از چه موادی تشکیل شده است؟

- مواد ساینده

- مواد شوینده (1-2))

- مواد اتصال دهنده (1)

- مواد شوینده (10 تا 30 درصد)

- طعم دهنده ، شیرین کننده و رنگ کننده (1-5))

- مواد نگهدارنده (0.05-0.50)

- فلوراید و سایر عوامل درمانی

- اب

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان معمولاً روی بسته های w/w نشان داده می شود - این وزن وزن است ، یا گرم در 100 گرم. خمیردندان ها پرکاربردترین محصولات بهداشت دهان و دندان هستند و انتخاب قابل توجهی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. انواع خمیردندان از انواع پوسیدگی عمومی ، پلاک و کنترل تارتار گرفته تا فرمول های خاص برای دندان های حساس ، برای افراد سیگاری ، فرمولاسیون مخصوص کودکان و خمیرهای سفید کننده دندان متغیر است. مواد تشکیل دهنده خمیر دندان معمولاً روی بسته ها به صورت گرم در 100 گرم نشان داده می شود. بر اساس قوانین جدید آرایشی و بهداشتی اروپا ، خمیردندان ها ملزم به لیست تمام مواد تشکیل دهنده هستند. علاوه بر آب ، خمیر دندان به طور معمول حاوی مواد اولیه زیر است:

 

مواد ساینده

مواد ساینده مواد تمیز کننده و پرداخت کننده خمیر دندان هستند و وزن آنها تقریباً یک سوم خمیر دندان را تشکیل می دهد. بیشتر مواد ساینده بر پایه گچ یا سیلیس هستند. به عنوان مثال می توان دی کلسیم فسفات ، متافسفات سدیم ، کربنات کلسیم ، سیلیس ، سیلیکات زیرکونیوم یا پیروفسفات کلسیم را نام برد. ساینده ها از نظر قدرت متفاوت هستند. یک استاندارد بین المللی خمیر آزمایشی را تعریف می کند که در برابر آن می توان ساییدگی خمیر دندان را ارزیابی کرد ، اما هیچ سیستمی برای اطمینان از اینکه همه خمیردندان های فروخته شده در جمهوری ایرلند در این سطح یا کمتر از این سطح سایندگی قرار دارند ، وجود ندارد. واحد اندازه گیری به عنوان سایش نسبی عاج (RDA) یا سایندگی مینای نسبی (REA) شناخته می شود.

 

مواد شوینده (1-2))

 

مواد شوینده پلاک و بقایای دیگر را از سطح دندان کف کرده و شل می کنند. نمونه های اصلی عبارتند از سدیم لوریل سولفات و سدیم N-

 

مواد اتصال دهنده (1))

 

این عوامل در حین نگهداری از جداسازی مواد جامد و مایع جلوگیری می کنند. آنها معمولاً از سلولز مشتق می شوند ، کربوکسی متیل سلولز سدیم بیشترین استفاده را دارد. کاراگینان (مشتق شده از جلبک دریایی) ، صمغ های زانتام و آلژینات ها نیز استفاده می شود.

 

مواد شوینده (10 تا 30 درصد)

 

مواد شوینده برای حفظ رطوبت و جلوگیری از سفت شدن خمیر دندان در معرض هوا عمل می کنند. معمولاً از گلیسرول ، سوربیتول و پروپیلن گلیکول استفاده می شود. گلیسرول و سوربیتول نیز خمیر دندان را شیرین می کنند ، اگرچه این عملکرد اصلی آنها نیست.

 

طعم دهنده ، شیرین کننده و رنگ کننده

 

نعناع ، نعناع ، دارچین ، زمستان سبز و منتول از جمله طعم دهنده های مختلف مورد استفاده هستند. در موارد نادر ، تحریک مخاطی ناشی از خمیردندان (به عنوان مثال زخم ، التهاب لثه ، چیلیت زاویه ای ، درماتیت حفره ای) معمولاً با طعم دهنده ها یا مواد نگهدارنده ای که در آنها وجود دارد مرتبط است.

 

مواد نگهدارنده (0.05-0.5))

 

الکلها ، بنزواتها ، فرمالدئید و فنولهای دی کلر شده برای جلوگیری از رشد باکتریها بر روی چسبهای آلی و رطوبت زا اضافه می شوند.

 

فلوراید و سایر عوامل درمانی

اکثر خمیر دندان ها از پوسیدگی فلوراید با سایر عوامل درمانی برای کنترل پلاک ، جرم و بیماری های لثه استفاده می کنند. گنجاندن عوامل ضد باکتریایی می تواند به افراد در بهبود کنترل پلاک کمک کند. بسیاری از خمیردندان ها شامل تریکلوزان هستند که نشان داده است از نظر بالینی در بهبود سلامت لثه مفید است. خمیرهای دیگر به طور خاص "تارتار" (پلاک سخت شده) را مورد هدف قرار می دهند و از فسرو فسفات برای مهار کانی شدن پلاک دندان و در نتیجه تجمع تارتار (حساب) استفاده می کنند.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن