برخورد قریب الوقوع تمدن ها - RT روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق

[ad_1] غالباً توسط غربی‌ها این بحث مطرح می‌شود که رقابت ژئوپلیتیک کنو

توسط HALOHEKAYATHA در 5 آذر 1400
[ad_1]

غالباً توسط غربی‌ها این بحث مطرح می‌شود که رقابت ژئوپلیتیک کنونی را نمی‌توان با جنگ سرد مقایسه کرد، زیرا هیچ برخورد ایدئولوژی‌ها وجود ندارد. کمونیسم شکست خورده است و پیروزی سرمایه داری ابدی است.

دیدگاه آنها یکی از "پایان های تاریخ" است که توسط دانشمند فرانسیس فوکویاما اعلام شده است. مشکل اینجاست که فوکویاما بیش از سه دهه پیش از پیروزی لیبرال دموکراسی خبر داد. منصفانه است که بگوییم از آن زمان جهان کمی جلوتر رفته است.

به سختی می توان انکار کرد که رقابت ایدئولوژیک اکنون در حال بازگشت است. و به نظر می رسد که در دهه های آینده برخورد ایدئولوژی ها شدیدتر خواهد شد. هر سه قدرت بزرگ مدرن - ایالات متحده، چین و روسیه - برای چیزی بیش از قدرت مادی رقابت می کنند. آنها به نمایندگی از مذاهب مختلف ایدئولوژیک، برای روح انسان نیز رقابت می کنند. ایدئولوژی چهارمی رقیب وجود دارد - اسلام گرایی رادیکال - اما پس از شکست درخشان ترین مدافعانش، از قبل بی جسم و فاقد یک "دولت حامل" است.

ایالات متحده اکنون از ایدئولوژی لیبرال- مترقی حمایت می کند که در افراطی ترین نسخه آن به عنوان هوشیاری شناخته می شود. در بیداری، دو گرایش ایدئولوژیک اصلی غرب مدرن، که ریشه در روشنگری اروپایی دارند - لیبرالیسم و ​​کمونیسم - سرانجام پس از نزاع شدید بین آنها، دوباره با هم متحد می شوند. وقتی مخالفان هوشیاری آن را با بلشویسم رادیکال مقایسه می کنند، این بی دلیل نیست. در مبارزه با ظلم ساختاری، هوشیاری در نهایت به نابودی سلسله مراتب اجتماعی به نام عدالت - و به بهای نظم و ترتیب است.

این مبارزه ایدئولوژیک جدید غربی برای عدالت و برابری، با افراط در آن، منجر به همگن سازی جهانی می شود و به ناچار تنوع هویت های اجتماعی و حتی فیزیکی را از بین می برد. در رمان میخائیل شولوخوف، یکی از شخصیت‌ها، بلشویک سرسخت، رویای دنیایی پس از انقلاب را در سر می‌برد که در آن مرزها فرو می‌ریزد و مردم با هم ازدواج می‌کنند تا دیگر گروه‌های مسلط و سرکوب شده وجود نداشته باشند: "ظاهر همه یک قهوه ای زیبا خواهد بود - و همه یکسان خواهند بود." این بلشویک روسی از دهه 1920 می تواند در دهه 2020 به گروه های هوشیار در سیاتل یا بریستول بپیوندد.

ادامه مطلب

چرا روس ها

چین و روسیه اغلب به عنوان «خودکامگان مونتاژ شده» گرد هم می آیند. اما در واقع، پکن و مسکو مدل‌های ایدئولوژیک بسیار متفاوتی دارند. چینی ترکیبی از سوسیالیسم مارکسیست-لنینیست-مائوئیست است که با روش های سنتی چینی مانند کنفوسیوس و قانون گرایی آمیخته شده است که همگی توسط فناوری دیجیتال پیشرفته تقویت شده اند. غرب به طور فزاینده ای از چین می ترسد، نه تنها به دلیل قدرت اقتصادی و نظامی رو به رشد پکن، بلکه به این دلیل که به نظر می رسد تاریخ بسیار موفق چین مدرن ایدئولوژی ح‌ک‌چ را تأیید می‌کند.

همه گیری ویروس کرونا لحظه مهمی بود که اثربخشی سیستم چین را نشان داد. در حالی که اکثر کشورهای غربی، و همچنین روسیه و هند، در محافظت از جمعیت خود در برابر این بیماری به طرز فجیعی شکست خورده اند، پرجمعیت ترین کشور جهان عملاً در نبرد با این ویروس پیروز شده است. سیستم چینی دارای یک باند ضد اتوپیایی است، اما در حال حاضر برای تأمین ثروت مادی به توده‌ها و حفاظت از جان انسان‌ها مؤثرترین است.

درست است که آزادی های فردی در چین کم است، اما آیا مردم واقعاً به آزادی نیاز دارند که بار آن اغلب برای مردم عادی غیرقابل تحمل باشد؟ مونولوگ معروف تفتیش عقاید بزرگ اثر فئودور داستایوفسکی برادران کارامازوف ممکن است متعلق به یکی از رده های بالای حزب کمونیست مدرن چین باشد: «آنها بالاخره خودشان خواهند فهمید که آزادی و نانی که برای همه کافی است، با هم غیرقابل تصور است، زیرا هرگز و هرگز نخواهند توانست با یکدیگر شریک شوند!

بنابراین روسیه در کجا قرار می گیرد؟ این تصور غلط در میان بسیاری در غرب وجود دارد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به دنبال احیای اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی است. در واقع، حاکم کنونی روسیه بارها به صراحت گفته است که در مورد مدل شوروی بسیار دوگانه است. به طور خلاصه، پوتین یک کمونیست نیست - در واقع، او بیشتر شبیه یک حاکم نئوفئودال است. سیستم حکومتی آن از بالا به پایین، که ترکیبی از یک امپراتوری سنت گرا و یک دولت-ملت مدرن است، شاید تنها راه ممکن برای ادامه حیات روسیه به عنوان یک واحد سیاسی واحد باشد.

اشتباه ناتو این است که هنوز فکر می کند که از دهه 1990 با روسیه ضعیف شده سر و کار دارد.

به نظر می‌رسد که ترجیح پوتین به جای رادیکالیسم بلشویکی، مدل قدیمی تزاری است: هیچ برنامه‌ای برای ساختن یک امپراتوری در خارج از کشور وجود ندارد، تنها یک نیروی خودکامه عظیم قاره‌ای با تکیه بر سلاح‌های هسته‌ای، «محافظه کاری سالم» و «سنت آزمایش‌شده زمان» وجود دارد. سیستم پوتین به شدت با انقلاب مخالف است. طبق شایعات ، یک متولی معنوی ، متروپولیتن کلیسای ارتدکس روسیه تیخون ، دائماً در مورد خطرات ذاتی قیام ها و ناآرامی ها هشدار می دهد. خود رهبر روسیه آشکارا از بی ثباتی به عنوان یک شر بزرگ متنفر است، پس از این که گفت: «سیستم سیاسی روسیه برای جلوگیری از هرگونه انقلابی به طور پیوسته در حال توسعه است. ما به مرز انقلاب خود رسیده ایم.» سخنان پوتین اغلب به نظر می رسد که گویی مستقیماً از تأملات ادموند برک در مورد انقلاب در فرانسه آمده است.

روسیه پوتین ایده آل های خود را عمدتا در گذشته دارد. این دلیل اصلی دوست داشتن ایدئولوژی روسیه مدرن توسط بسیاری از محافظه کاران راستگرا در اروپا و آمریکای شمالی است که روسیه را آخرین کشور بزرگی می دانند که به ارزش های تمدن مسیحی اروپایی سابق پایبند است. روسیه پوتین مزیت دیگری هم دارد. در میان ایدئولوژی های رقیب، از نظر زیبایی شناختی جذاب ترین است. این ممکن است به این دلیل باشد که برای دولت پوتین، نظم بر عدالت اولویت دارد. عدالت، به ویژه عدالت نامحدود «بیدار»، غالباً آشفته و حتی زشت است. نظم، به خصوص سلسله مراتب، زیبایی قدرتمندی دارد. به زیبایی شناسی فکر کنید ارباب حلقه ها یا تپه. مانند حماسه‌های هالیوودی که از روایت‌های قرون وسطایی استفاده می‌کنند، بسیاری از جذابیت‌های «جهان» پوتین می‌تواند مبتنی بر مضامین قدرت، مردانگی، سلسله مراتب و معجزه باشد.

ادامه مطلب

با افزایش تنش ها بر سر اوکراین، ایالات متحده آماده است تا کیف را با سلاح های مدرن مسلح کند - CNN

یکی دیگر از جذابیت‌های سیستم روسیه این است که اگرچه از نظر حقوق سیاسی و مدنی تا حدودی ناقص است، اما احتمالاً یکی از بالاترین سطوح آزادی خصوصی در جهان را دارد. دولت در روسیه به عنوان یک کل تمایلی به مداخله در حریم خصوصی افراد خود ندارد، حتی به این دلیل که ظرفیت لازم برای انجام این کار را ندارد - و به وضوح به دنبال این ظرفیت فراتر از آخرین اقدامات علیه کووید-19 نیست، که با آن مخالفت می کند و آن را ترمیم می کند. در درجه مساوی

مدل روسی یک اشکال اساسی دارد. برای توسعه اقتصادی و فناوری مناسب نیست. اقتصاد روسیه به مدت یک دهه راکد بوده است و بعید است که به این زودی رشد کند. با این حال، فقدان پویایی اقتصادی ممکن است یک ویژگی سیستمی باشد که پوتین کاملاً از آن آگاه است و آن را به عنوان قیمتی معقول برای آرامش سیاسی و اجتماعی می پذیرد. برای دستیابی به موفقیت در توسعه، باید آماده انجام آزمایشات در مقیاس بزرگ در مقیاس عمومی باشید که گاهی اوقات با انقلاب هم مرز است. غرب و چین به رهبری ح‌ک‌چ، علی‌رغم همه تفاوت‌ها در عقیده ایدئولوژیک خود، ذائقه آزمایش آینده خود را دارند. برای عده کمی طعنه آمیز است که از دست بدهند که سیستم جدید تشخیص چهره که در چین برای تامین امنیت مکان های عمومی در حال توسعه است Sky Net نام دارد که منعکس کننده هوش مصنوعی دیستوپیایی است که جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. نابودگر فیلم ها.

اکنون بشر می تواند بین بودیسم غربی، محافظه کاری نئوفئودالی روسی و سوسیالیسم دیجیتالی کمی ضد اتوپیایی چین یکی را انتخاب کند. انتخاب گسترده ای در منو نیست، اما هنوز هم خوب است که انتخاب داشته باشید.

آیا فکر می کنید دوستان شما علاقه مند شوند؟ این داستان را به اشتراک بگذارید

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون فقط مربوط به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن