اگر اوکراین و روسیه وارد جنگ شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ - RT روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق

[ad_1] اوکراین با انتقام به اخبار باز می گردد. شدیدترین ترس نظامی از

توسط HALOHEKAYATHA در 19 آذر 1400
[ad_1]

اوکراین با انتقام به اخبار باز می گردد. شدیدترین ترس نظامی از هشت سال درگیری با اتهامات تشدید نظامی از همه طرف به وجود آمد. خوشبختانه هنوز هیچکس اجرا نکرده است.

پشت این لفاظی ها یک بحران واقعی و مداوم نهفته است. حتی درگیری نسبتاً محدود در دونباس تاکنون آسیب جدی وارد کرده است. به گفته وزیر خارجه اوکراین، حدود 14000 نفر در این درگیری ها کشته شدند و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داد که 3.4 میلیون نفر به کمک و حفاظت نیاز دارند، از جمله نزدیک به 1.5 میلیون نفر که در داخل کشور آواره شده اند.

هیچ راهی برای اطمینان از اینکه دقیقاً در حال حاضر چه اتفاقی می افتد وجود ندارد. ایالات متحده و کی‌یف روسیه را به تدارک حمله گسترده به همسایه‌اش متهم کرده‌اند، در حالی که مسکو هشدار داده است که هر جنگی تنها ناشی از تهدیدات و اقدامات غرب و اوکراین خواهد بود. آیا ما به لحظه ای در لبه پرتگاه و دیپلماسی سخت نگاه می کنیم؟ یا این یک حمله واقعی به درگیری کامل است؟ یا شاید هر دو باشد، در گذشته؟

ادامه مطلب

چگونه طرح اوکراین برای به دام انداختن مزدوران روسی نتیجه معکوس داشت

با این حال، دو چیز به اندازه کافی روشن است. اولاً، هنگامی که در آستانه قرار گرفتید، تشدید می تواند حتی زمانی که هیچ کس واقعاً آن را نمی خواهد، رخ دهد. رویدادها ممکن است جلوتر از برنامه باشد. دوم، در صورت تشدید تنش فراتر از سطح کنونی درگیری، احتمالاً عواقب آن بسیار شدید خواهد بود. چگونه می توانند با جزئیات نگاه کنند؟

ایالات متحده و ناتو پاسخ نظامی مستقیم را رد کرده اند. تا زمانی که این محدودیت - عاقلانه - پابرجاست، اوکراین به میدان جنگی تبدیل نخواهد شد که روسیه و ناتو در آن رویارویی کنند. این بدان معناست که گسترش جنگ به خارج از مرزهای آن غیرممکن نیست، اما باورنکردنی است. همین امر در مورد افزایش تنش به سطح هسته ای نیز صدق می کند.

در یک جنگ زمینی در مقیاس بزرگ بین روسیه و اوکراین بدون مداخله نظامی مستقیم غرب در طرف کی یف، احتمالا سه اتفاق رخ خواهد داد. این جنگ در خاک اوکراین رخ خواهد داد. روسیه با توجه به برتری در نیروی انسانی، تسلیحات و توانمندی ها پیروز خواهد شد. و با این حال، در پایان، هزینه بالایی خواهد داشت: حداقل بخش‌هایی از ارتش اوکراین بسیار بهتر از سال 2014 آماده شده‌اند و اکنون تجربه و روحیه پایدارتری دارند. علاوه بر این، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قول داده است که به تسلیح اوکراین ادامه دهد و آن را ترک کند "بالا و فراتر" آنچه او قبلاً دریافت کرده است.

به طور خلاصه، انتظار چیزی غیر از نبردهای سنگین و خسارات سنگین از هر دو طرف غیرواقعی خواهد بود، بدون در نظر گرفتن آشفتگی که به اشغال طولانی مدت در مقیاس بزرگ تبدیل خواهد شد. این تکرار پیروزی نسبتا آسان روسیه مقابل گرجستان در سال 2008 نخواهد بود.

یکی از پیامدهای بالا این است که پیروزی احتمالی روسیه در اوکراین می تواند به یک جشن تبدیل شود. بله، مسکو پیروز خواهد شد، اما ممکن است به ارتش تازه بازسازی شده خود نیز آسیب جدی وارد کند. علاوه بر این، یک جنگ پرهزینه بار سنگینی بر سیاست داخلی خواهد گذاشت. در آن صورت، بدبین های غیراخلاقی غربی، که سال ها رویای قربانی کردن اوکراین را در عمل برای تضعیف روسیه با ایجاد یک کشور جدید داشتند. ویتنام یا "افغانستان"، همانطور که سناتور آمریکایی کریس مورفی (D-Connecticut) هفته گذشته گفت، وحشیانه ترین رویاهای او ممکن است محقق شود. با این احتمال که مسکو نیز این خطر را بشناسد، امید کاهش تنش وجود دارد.

در عین حال، چنین جنگی پیامدهای بین المللی خواهد داشت. از یک سو، ایالات متحده و متحدانش نشان داده اند که تحریم های اقتصادی گسترده ای را اعمال خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که کشور آماده خواهد بود. اما این به وضوح بخشی از تاکتیک های مذاکره است. کارشناس باتجربه سیاست خارجی روسیه دیمیتری ولاک معتقد است که چنین تحریم‌هایی هیچ چیز تازه‌ای را به تحریم‌هایی که در حال حاضر اعمال شده‌اند اضافه نخواهد کرد. در اینجا او اشتباه می کند.

ایالات متحده گفته است که غرب را مجبور خواهد کرد روسیه را به دلیل ایجاد روسیه تحریم کند "خسارت مهم و جدی". این تهدید به دو دلیل باید جدی گرفته شود. اولاً، دقیقاً به این دلیل که واشنگتن بعید است جنگی را آغاز کند، چاره‌ای جز وارد کردن آسیب‌های اقتصادی شدید و مشهود نخواهد داشت. و از قضا، از آنجایی که تحریم ها قبلاً بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته اند، اکنون تنها مخرب ترین آنها در زرادخانه او هستند. اگر ایالات متحده در صورت وقوع یک جنگ بزرگ از آنها استفاده نکند، اعتبار بین المللی آنها - که قبلاً توسط دونالد ترامپ، افغانستان و ناکارآمدی عمومی و فقدان حرفه ای گری به شدت تضعیف شده است - آسیب غیرقابل قبولی خواهد دید.

ادامه مطلب

بایدن به رسانه ها به اوکراین می گوید در آینده قابل پیش بینی ناتو وجود ندارد

ثانیاً، آنچه در مورد آمریکا در سطح بین‌المللی صادق است در مورد بایدن و دولت فعلی کمتر محبوب او در کشور نیز صدق می‌کند. به خصوص پس از سال ها خشم هیستریک آمریکایی، که اینطور تلقی نمی شودسخت" به اندازه کافی برای مسکو هزینه و اعتبار و رای خواهد داشت. به طور خلاصه، یک جنگ بزرگ روسیه و اوکراین احتمالا به تحریم‌های بسیار بدتر از قبل منجر خواهد شد. با این حال، چنین تشدید تحریم ها نه تنها به روسیه آسیب می رساند.

تقریباً 10 میلیارد یورو هزینه شده برای خط لوله گاز روسیه-آلمان نورد استریم 2 باید حذف شود. اگرچه خط لوله تکمیل شده است، اما این پروژه حتی در حال حاضر نیز در معرض تهدید است: ادامه خصومت در بخش‌هایی از اتحادیه اروپا، و اکنون در میان ائتلاف حاکم تازه تأسیس آلمان، به این معنی است که هنوز این خطر وجود دارد که هرگز تأیید نشود. جنگ گسترده روسیه و اوکراین به آن پایان خواهد داد. واشنگتن به صراحت خواستار تعطیلی خط لوله در این مورد شده است و به سهم خود عمل خواهد کرد.

این احتمال ممکن است مخالفان نورد استریم 2 را خوشحال کند. اما یک نکته منفی نیز وجود دارد: اگر روسیه به این نتیجه برسد که نورد استریم 2 به هر حال مرده است، انگیزه اجتناب از یک جنگ بزرگ از بین خواهد رفت. تأمل در این واقعیت ساده - با وجود تعجب های قابل پیش بینی و گرفتن مروارید - هیچ ربطی به "باج خواهی". این فقط واقع بینانه است. به نظر می رسد اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، نشان می دهد که واشنگتن ممکن است این را درک کند. اگر نورد استریم ۲ می‌خواهد اهرمی برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌های مسکو باشد، مسکو به چشم‌اندازی واقع‌بینانه برای آنلاین شدن خط لوله در صورت مصالحه نیاز دارد.

در عین حال، روسیه بهایی را می خواهد که اروپای غربی به ویژه آن را احساس کند. برای غرب غیرممکن است که رژیم تحریم ها را تشدید کند، در حالی که مسکو با جدیت در حال تامین گاز است.

هزینه دوم که هم بر اوکراین و هم بر همسایگان آن تأثیر می گذارد، با یک تراژدی انسانی بزرگ همراه خواهد بود: یک جنگ در مقیاس بزرگ نه تنها به قیمت جان انسان ها تمام می شود، بلکه تعداد زیادی از غیرنظامیان اوکراینی را ریشه کن می کند. در واقع، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع کشور، اخیراً نسبت به 3 تا 5 میلیون پناهنده در صورت وقوع یک جنگ بزرگ هشدار داد. البته او می تواند سعی کند غرب، به ویژه اتحادیه اروپا را برای حمایت از کیف بترساند. اما او همچنان یک دیدگاه واقع بینانه دارد.

همین امر در مورد مشاهدات وی نیز صدق می کند که روسیه و اوکراین هر دو از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان هستند، روسیه بزرگترین صادرکننده و اوکراین در رتبه پنجم قرار دارند. این بدان معنا نیست که یک جنگ گسترده بین آنها منجر به قحطی خواهد شد. اما توقف تولید در اوکراین و هرگونه عواقب تحریم ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه می تواند کمبود ایجاد کند و بر قیمت ها تأثیر بگذارد.

دو نوع تحریم جدید احتمالی مستقیماً متوجه مالی روسیه خواهد شد. اول، ایالات متحده بارها اشاره کرده است که این بار ممکن است تلاش کند روسیه را از شبکه بانکی SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان) جدا کند. سوئیفت که در بلژیک مستقر است، نقش مهمی ایفا می کند و بیش از 11000 بانک را برای تسهیل تراکنش های مالی به هم متصل می کند. تهدیدهایی مبنی بر حذف روسیه از آن در سال 2014 صورت گرفت. از آن زمان، بانک مرکزی روسیه در تلاش برای ایجاد یک سیستم جایگزین بوده است، اما دامنه آن محدود است و نمی تواند به سادگی جایگزین پلت فرم بلژیک شود.

پیش‌بینی اینکه تعطیل کردن سوئیفت چه هزینه‌ای را برای روسیه به همراه خواهد داشت، دشوار است، اما دست کم گرفتن اثرات آن بسیار عاقلانه است. به خصوص که ایالات متحده تحریم های مالی دیگری مانند هدف قرار دادن بانک های بزرگ روسیه و صندوق سرمایه گذاری مستقل مسکو (صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه)، قابلیت تبدیل روبل و بازار اوراق قرضه بین المللی را در نظر گرفته است.

البته روسیه نه ایران است و نه کره شمالی. همانطور که برخی از ناظران روسی اشاره می کنند، این کشور هدف بسیار پایدارتری از تحریم های مالی است. در همین حال، کرملین حاضر به طولانی شدن این موضوع نیست: از آنجایی که برنامه های تحریمی ایالات متحده منقضی شده و رسماً اعلام نشده است، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، دیمیتری پسکوف، اظهار نظری نخواهد کرد. با این وجود، تردیدی وجود ندارد که دولت روسیه، حتی به عنوان یک موضوع دقت لازم، توجه دقیقی دارد. می توان نتیجه گرفت که حتی اتخاذ تنها برخی از اقداماتی که در حال حاضر توسط ایالات متحده در نظر گرفته شده است، تأثیرات محسوسی خواهد داشت.

ادامه مطلب

بایدن به نشست ناتو و روسیه درباره اوکراین اشاره کرد

هیچ یک از موارد فوق نباید اتفاق بیفتد یا احتمالاً ممکن است اتفاق بیفتد. روسیه می گوید هیچ برنامه ای برای تهاجم در مقیاس بزرگ ندارد. مذاکرات احتمالاً دوباره بحران را کاهش می دهد. اما این دلیلی برای رضایت نیست. در دنیای معقول تر، ما نباید در جایی که الان هستیم باشیم: صحبت از یک جنگ بزرگ در میانه اروپا به عنوان یک فرصت واقعی، هرچند هنوز باورنکردنی است.

خوشبختانه دلایلی برای امیدواری وجود دارد. اول، تشدید تحریم ها به چیزی که سیاستمداران آمریکایی گاهی اوقات آن را الف می نامند "هسته ای" این سطح یک اشکال بزرگ برای غرب خواهد داشت: نه تنها باعث فروپاشی اقتصادی می شود که تأثیر معکوس را نیز به خصوص در اروپا خواهد داشت، بلکه اساساً تحریم ها را تا حد امکان از بین می برد. پس از این مرحله، تحریم ها تمام می شود و به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. و اگر روسیه با موفقیت در برابر این طوفان مقاومت کند چه؟ در آن صورت، غرب بدترین کار را انجام خواهد داد - و این کافی نخواهد بود. روسیه حتی انعطاف پذیرتر از الان خواهد بود.

ثانیاً، ایالات متحده اکنون بیش از گذشته تمایل دارد حداقل در مذاکرات شرکت کند. او همچنان بر این شعار خسته و بی‌اساس اصرار دارد که کی‌یف باید بتواند هر طور که می‌خواهد به اتحادها بپیوندد، مهم نیست که چه باشد. اما در عین حال، اکنون می بینیم که سالیوان می گوید غرب آماده است در این مورد با مسکو گفتگو کند "نگرانی های استراتژیک". این نشانه خوبی است.

در نهایت، از تکرارهای پیش پا افتاده فراتر می رود که روسیه وجود ندارد "وتو" یا "من می گویم" تشخیص وجود منافع مشروع امنیتی و قدرت در نظر گرفتن آنها، شرط کلیدی برای حل یا حداقل مقابله با این بحران است. زمان بازگشت به مذاکرات و دیپلماسی فرا رسیده است - این تنها راه جلوگیری از درگیری است.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون فقط مربوط به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن