اشکال مختلف کربن فعال

در مقاله قصد داریم که در مورد اشکال محتلف کربن فعال توضیح دهیم   کربن فعال گرانول   میکروگراف ذغ

توسط HALOHEKAYATHA در 17 خرداد 1400

در مقاله قصد داریم که در مورد اشکال محتلف کربن فعال توضیح دهیم

 

کربن فعال گرانول

 

میکروگراف ذغال فعال (GAC) در زیر میکروسکوپ الکترونی روبشی

کربن فعال دانه ای (GAC) در مقایسه با کربن فعال پودری دارای اندازه ذرات نسبتاً بزرگتری است و در نتیجه سطح خارجی کوچکتری را نشان می دهد. نفوذ جاذب عامل مهمی است. این کربن ها برای جذب گازها و بخارات مناسب هستند ، زیرا به سرعت منتشر می شوند.

https://www.tejarat-gram.ir/blog/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF/activated-carbon

از کربن های دانه بندی شده برای تصفیه آب ، بوگیری و جداسازی اجزای سیستم جریان استفاده می شود و همچنین در حوضه های مخلوط سریع استفاده می شود. GAC می تواند به صورت دانه ای یا اکسترود شده باشد. GAC با اندازه هایی مانند 8 × 20 ، 20 × 40 یا 8 × 30 برای کاربردهای فاز مایع و 4 × 6 ، 4 × 8 یا 4 × 10 برای کاربردهای فاز بخار تعیین می شود. کربن 20 × 40 از ذراتی ساخته شده است که از طریق غربال مش استاندارد شماره 20 ایالات متحده عبور می کنند (0.84 میلی متر) (به طور کلی 85٪ عبور مشخص می شود) اما در غربال مش استاندارد شماره 40 ایالات متحده (0.42 میلی متر) نگهداری می شود ) (به طور کلی 95٪ حفظ می شود) AWWA (1992) B604 از غربال 50 مش (0.297 میلی متر) به عنوان حداقل اندازه GAC استفاده می کند. محبوب ترین کربن های فاز آبی اندازه های 12 × 40 و 8 × 30 هستند زیرا از نظر اندازه ، سطح و ویژگی های از دست دادن سر تعادل خوبی دارند.

کربن فعال اکسترود شده (EAC)

کربن فعال اکسترود شده (EAC) کربن فعال پودر شده را با یک چسب ترکیب می کند ، که با هم ذوب شده و به یک بلوک کربن فعال شکل استوانه ای با قطرهای 0.8 تا 130 میلی متر اکسترود می شود. اینها به دلیل افت فشار کم ، مقاومت مکانیکی زیاد و میزان گرد و غبار کم ، عمدتا برای کاربردهای فاز گاز استفاده می شوند. به عنوان فیلتر CTO (کلر ، طعم ، بو) نیز فروخته می شود.

 

مهره کربن فعال (BAC)

کربن فعال دانه ای (BAC) از گامهای نفتی ساخته می شود و قطر آن تقریباً از 0.35 تا 0.80 میلی متر است. مشابه EAC ، همچنین به دلیل افت فشار کم ، مقاومت مکانیکی بالا و میزان گرد و غبار کم ، اما با اندازه دانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شکل کروی آن را برای کاربردهای بستر سیال مانند فیلتراسیون آب ترجیح می دهد.

 

کربن آغشته شده

کربن های متخلخل حاوی انواع مختلفی از اشباع معدنی مانند ید ، نقره ، کاتیون هایی مانند Al ، Mn ، Zn ، Fe ، Li ، Ca نیز برای کاربردهای خاص در کنترل آلودگی هوا بخصوص در موزه ها و گالری ها تهیه شده اند. به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی ، از کربن فعال نقره ای به عنوان جاذب برای تصفیه آب خانگی استفاده می شود. با تصفیه آب طبیعی با مخلوطی از کربن فعال و Al (OH) 3 ، که عامل لخته سازی است ، می توان آب آشامیدنی دریافت کرد. از کربنهای آغشته نیز برای جذب سولفید هیدروژن (H2S) و تیولها استفاده می شود. میزان جذب H2S تا 50٪ از نظر وزنی گزارش شده است. 

 

کربن پوشش داده شده با پلیمر

این فرایندی است که از طریق آن می توان یک کربن متخلخل را با یک پلیمر زیست سازگار پوشاند تا بدون مسدود شدن منافذ پوستی نرم و نفوذ پذیر بدست آورد. کربن حاصل برای هموپرفیوژن مفید است. همو پرفیوژن یک روش درمانی است که در آن حجم زیادی از خون بیمار از طریق ماده جاذب منتقل می شود تا مواد سمی از خون خارج شود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن