آیا اوکراین می تواند به افغانستان جدید روسیه تبدیل شود؟

[ad_1] علیرغم تمام صحبت ها در مورد مقاومت خشونت آمیز، تاریخ اخیر نشان می دهد که افسانه ها ارزان هستند

توسط HALOHEKAYATHA در 23 دی 1400
[ad_1]

علیرغم تمام صحبت ها در مورد مقاومت خشونت آمیز، تاریخ اخیر نشان می دهد که افسانه ها ارزان هستند

در هفته‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی در پایتخت‌های غربی وجود داشت مبنی بر اینکه حمله روسیه به اوکراین می‌تواند جرقه یک «جنگ چریکی» با سلاح‌های ساخت ایالات متحده باشد و باتلاقی شبیه به افغانستان برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ایجاد کند.

با این حال، در واقعیت، اگر چنین رویدادهای آخرالزمانی رخ دهد، شورش ضد روسیه به دلایلی بعید به نظر می‌رسد - دلیل اصلی این است که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که به نظر می‌رسد افراد کمتر و کمتری آماده دست گرفتن سلاح هستند.

پایان دوران قهرمانان

یک سال پیش، مقاله‌ای نوشتم که ادعا می‌کرد مردم در جوامع مدرن فراصنعتی، اعم از ایالات متحده، روسیه یا اوکراین، به طور فزاینده‌ای از خشونت اجتناب می‌کنند. برخی ممکن است در واقعیت مجازی جسور و تهاجمی باشند، اما تقریباً همه وقتی صحبت از خشونت جنبشی در زندگی واقعی به میان می‌آید، به طرز شگفت‌آوری فروتن می‌شوند. یکی از دلایل این کمرویی، جمعیت شناسی است. مردان جوان، تحت تأثیر هورمون ها و به راحتی توسط ایدئولوژی های سیاسی یا مذهبی ملتهب می شوند، همیشه نیروی اصلی دامن زدن به جنگ ها، انقلاب ها و شورش ها بوده اند. با این حال، به دلیل پیری جامعه، تعداد کمی از جوانان در کشورهای توسعه یافته باقی می مانند. اوکراین نیز مانند سایر نقاط اروپا کشوری سالخورده با میانگین سنی حدود 41 سال است.

رویدادهای اخیر در بلاروس، هنگ کنگ، روسیه و ایالات متحده، که در آن مقامات به سرعت اعتراضات سیاسی را سرکوب کردند، نشان داده است که حتی آن مردان نسبتاً کمی که باقی مانده‌اند، تمایلی به به خطر انداختن امنیت شخصی خود در صورت مواجهه با زور وحشیانه ندارند. خشونت پلیسی که توسط دولت الکساندر لوکاشنکو علیه معترضان در خیابان‌های مینسک انجام شد، حتی از نظر معیارهای تاریخی بسیار وحشیانه یا خونین نبوده است. با این حال، حتی این سرکوب معتدل برای اطمینان بخشیدن به ساکنان شهر بلاروس کافی بود. اگر مردان جوان آمادگی کامل برای مبارزه با لوکاشنکو را نداشتند، چرا باید از همسایگان آنها در اوکراین انتظار داشته باشیم که مبارزه مرگ و زندگی را علیه پوتین آغاز کنند؟

ادامه مطلب
عکس عکس.
پایان جنگ های داخلی؟

کاملاً ساده لوحانه است که امیدوار باشیم، همانطور که بسیاری در غرب انجام می دهند، که اوکراین موفق شود "افغانستان یا چچنی دیگر" برای روسیه اوکراین افغانستان نیست، صرفاً به این دلیل که اوکراینی‌های امروزی نه پشتون هستند و نه چچنی که جوامع مبارز باقی می‌مانند. و حتی چچن آشفته دو دهه پیش با موفقیت توسط مسکو آرام شد. از قضا، رمضان قدیروف، حاکم چچن، حتی از ارباب خود پوتین اجازه خواست تا کیف را به کرملین الحاق کند.

جنگ در یوگسلاوی سابق در دهه 1990 جدیدترین درگیری نظامی بزرگ در اروپا بود. نیروی نظامی برتر ناتو به سرعت صرب ها را شکست داد و اراده خود را بر بلگراد تحمیل کرد. با تمام ناسیونالیسم صرب، هیچ قیام صرب در بالکان دنبال نشد. شایان ذکر است که صرب ها در بسیاری از جنبه های اجتماعی-فرهنگی شبیه اوکراینی ها هستند. و من نمی دانم که آیا برنامه ریزان نظامی روسیه تجربه ناتو در بالکان را برای اجرای بالقوه آن در اوکراین مطالعه کرده اند.

یکی دیگر از موارد گویای اخیر در اروپا، کاتالونیا است. مادرید فقط مجبور بود از سطح نسبتاً متوسطی از اجبار پلیس در خیابان ها استفاده کند و همچنین چندین رهبر کاتالونیا را برای شکست دادن جنبش جدایی طلب در ثروتمندترین منطقه اسپانیا زندانی کند. کاتالان‌ها ممکن است برای دولت مستقل خود تلاش کنند، اما حتی حاضر نیستند قربانی‌های دردناکی را که مبارزه برای استقلال می‌طلبد انجام دهند.

جنگ‌های چریکی و شورش‌ها به قهرمانانی نیاز دارند که می‌خواهند جان خود را برای یک هدف به خطر بیندازند. یک ملت باید حاضر باشد بهای آن را با خون انسان بپردازد. اما عصر قهرمانی در اروپا به پایان رسیده است - و در سایر جوامع پیشرفته و پست مدرن با نرخ زاد و ولد پایین، چه در آمریکای شمالی و چه در شرق آسیا، پایان یافته است.

بر خلاف مجاهدین افغان یا هوتی های یمن، اوکراینی های مدرن اکنون به دنیای پست مدرن تعلق دارند. اوکراین در عرض چند ماه شکست خود را در جنگ دونباس در سال 15-2014 پذیرفت. این نه تنها به دلیل حقارت ارتش اوکراین است. همچنین در مورد میزان پذیرش تلفات انسانی بود: حتی چند هزار کشته در جنگ برای جامعه اوکراین غیرقابل تحمل بود.

آیا شورش در واقعیت دیجیتال ممکن است؟

سطح دیجیتالی شدن زندگی مدرن عامل دیگری است که خطر شورش را به حداقل می رساند. یکی از اولین کارهایی که احتمالاً نیروهای روسیه در اوکراین انجام می دهند، ایجاد کنترل بر شبکه های تلفن همراه و ارائه دهندگان اینترنت است. هنگامی که زیرساخت دیجیتال را کنترل می کنید، اساساً افراد جامعه امروزی را کنترل می کنید. اگر بیگانگان تصمیم بگیرند یک کشور فراصنعتی را فتح کنند، ممکن است فقط از شبکه های مخابراتی و الکترونیکی آن پیشی بگیرند.

ادامه مطلب
جنگنده های جدایی طلب خودروهای زرهی اوکراینی را در 7 فوریه 2015 در اوگلگورسک اوکراین توقیف کردند.  © Pierre Chrome / Getty Images
زلنسکی - اوکراین برای توافق صلح با دونباس آماده است

امکان شورش در واقعیت مجازی فیلم وجود دارد ' ماتریس. با این حال، سازماندهی یک جنبش مقاومت در مقیاس بزرگ در یک محیط واقعی فراصنعتی، که در آن مردم کاملاً به تلفن های همراه و دسترسی به اینترنت وابسته هستند، بسیار دشوارتر است، در حالی که تقریباً هر متر مربع توسط دوربین های نظارتی نظارت می شود. فقط از چینی ها (و آمریکایی ها) در مورد قابلیت تظاهرات ضد دولتی در جامعه ای بسیار مرتبط و تحت نظارت بسیار بپرسید. دولت روسیه از فناوری های الکترونیکی پیچیده برای کنترل افراد عقب نیست. و در جایی که روس‌ها واقعاً عقب مانده‌اند، چینی‌ها ممکن است آماده باشند تا دست یاری دراز کنند.

حالت بی تفاوتی

دور و بر گزارش شده است که 24 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی اخیر در اوکراین گفته اند که با اشغال روسیه مخالفت خواهند کرد. "با یک سلاح در دستش."با توجه به اینکه جمعیت فعلی اوکراین حدود 30 میلیون نفر است، این بدان معناست که چندین میلیون غیرنظامی که به جنگنده تبدیل شده اند با نیروهای روسی روبرو خواهند شد. اما چقدر قابل اعتماد است؟ پاسخ دهندگان در این گونه نظرسنجی ها تمایل دارند که پاسخ های مورد تایید اجتماعی را ارائه دهند. و دفاع از وطن کاری است که همه باید انجام دهند. با این حال، گزارش های مراکز استخدام اوکراین داستان متفاوتی را بیان می کند. حتی در مواجهه با "تهدید روسیه" پسران اوکراینی نمی خواهند خدمت سربازی اجباری خود را انجام دهند. آنها حتی کمتر مشتاق خدمت در خط مقدم در شرق هستند.

ادامه مطلب
یک بمب افکن Su-24 نیروی هوایی روسیه بر فراز محدوده نظامی اوبوز-لسنوفسکی در نزدیکی بارانوویچی در حین تمرینات استراتژیک.
در حالی که روسیه مانورهای جدیدی را در نزدیکی اوکراین آغاز کرده است، ایالات متحده برای توضیح این موضوع فشار می آورد

جامعه اوکراینی به جای اینکه با تهدید روسیه انرژی بگیرد و بسیج شود، تا حد زیادی بی تفاوت به نظر می رسد. به نظر می رسد که بسیاری از اوکراینی ها دیگر اهمیتی نمی دهند. بی تفاوتی را می توان تا حدی با تأثیر کووید-19 توضیح داد. اوکراین پس از یک بیماری همه گیر، جامعه ای خسته و فرسوده است. از این نظر تفاوت چندانی با روسیه و اکثر کشورهای اروپایی ندارد. عامل مهمتر ممکن است ناامیدی بسیاری از اوکراینی ها از سیاست کشورشان و رهبران سیاسی آنها باشد. سرخوشی دوران میدان خیلی وقت است که از بین رفته است.

اگر پوتین واقعاً به اوکراین حمله کند (و این یک IF بسیار بزرگ است)، تنها بخش کوچکی از جمعیت در شرق و جنوب اوکراین - مناطقی با نسبت بالایی از روسی زبانان - در واقع آماده مقابله فعالانه با نیروهای روسی خواهند بود. و هیچ شانسی در برابر ارتش و نیروهای ویژه روسیه ندارند. مهاجرت، به جای مبارزه، محتمل ترین سناریو برای کسانی است که از پذیرش واقعیت جدید سرباز می زنند. صدها هزار نفر می توانند از مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین فرار کنند. اکثریت قریب به اتفاق اوکراینی ها در مناطق تحت اشغال روسیه منفعل خواهند ماند و هیچ کاری برای دفاع از آرمان دموکراسی ملی گرای اوکراین انجام نخواهند داد. و افراد زیادی وجود خواهند داشت که مشتاقانه با مقامات نصب شده توسط روسیه همکاری خواهند کرد. غرب اوکراین، که به مراتب ملی‌گراتر و ضد روسیه است، ممکن است داستان متفاوتی باشد. اما بعید است روسیه به هر حال به غرب اوکراین نقل مکان کند.

با نشستن در دفاتر راحت در واشنگتن، لندن و ورشو، برخی از مردم ممکن است رویاهای خیس خود را از مبارزه با روسیه تا آخرین اوکراینی ببینند. این رویاها بعید است محقق شوند. در صورت آغاز عملیات نظامی گسترده در اوکراین، خطرات بسیار جدی برای مسکو وجود دارد. اما جنگ چریکی و شورش در میان آنها نیست.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون فقط مربوط به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.

 


[ad_2]
https://20khababr.ir https://afkharebartar.ir https://akhabarebartar.ir https://andnews.ir https://avatefepak.ir https://baranmajale.ir https://behtaringam.ir https://daltek.ir https://elmitarin.ir https://fardayeashena.ir https://forbos.ir https://foxirani.ir https://gisoon.ir https://hodhodirani.ir https://iranisard.ir https://kahkashani.ir https://lasttimes.ir https://lilaki.ir https://livejame.ir https://magirani.ir https://majaleiranian.ir https://mervina.ir https://mineralnews.ir https://modirezard.ir https://momon.ir https://moniseh.ir https://nationaliran.ir https://netcrafti.ir https://news-single.ir https://newsexpress.ir https://newslife.ir https://newsspot.ir https://newsteen.ir https://nikmag.ir https://officemag.ir https://okaziyon.ir https://one-news.ir https://pandamag.ir https://parsroids.ir https://patris-fun.ir https://senatornews.ir https://seratmag.ir https://sibala.ir https://sohanian.ir https://sosokan.ir https://tazekhabari.ir https://technoirani.ir https://timesirani.ir https://yamorani.ir https://yandexkhabari.ir https://abdoosnews.ir https://zehnenoandinsh.ir https://abestanews.ir https://abtinnews.ir https://akhbarebartaaar.ir https://akhbaremaaaa.ir https://akhbareshomaaa.ir https://akhshijnews.ir https://atrinnews.ir https://atroticnews.ir https://atshnews.ir https://bashariatemrooz.ir https://dastesalamatt.ir https://dostemansalam.ir https://elementorsite.ir https://emrooztafahom.ir https://ensanedirooooooz.ir https://etelaresankhabar.ir https://examplenews.ir https://fardaalefba.ir https://gisooyekhabar.ir https://halohekayatha.ir https://hashtadonoh.ir https://hekayatfardayeemaaa.ir https://honarmandkhabar.ir https://istgaheshomareyek.ir https://ketabkhoooon.ir https://kimyagaaaar.ir https://markazeakhbar.ir https://masternewss.ir https://mohamadrezasite.ir https://morvarideasia.ir https://mramins.ir https://naserinews.ir https://nasermr.ir https://newsamins.ir https://newsatropat.ir https://newscenterals.ir https://newsmineral.ir https://newsouls.ir https://newspishgamannn.ir https://newssalam.ir https://newsshans.ir https://newsworlds.ir https://parinews.ir https://patris-music.ir https://poshtibannews.ir https://powernewss.ir https://recordejadid.ir https://salamnewws.ir https://23ncfst.ir/ https://amiran-carpet.ir/ https://armanenergytec.ir/ https://blogenews.ir/ https://blogkhoon.ir/ https://bvfars.ir/ https://charsounews.ir/ https://chsnews.ir/ https://dezfil.ir/ https://dmwebmaster.ir/ https://dota2news.ir/ https://erfanhd.ir/ https://etminan110.ir/ https://faratarazkhabar.ir/ https://farsgardi20.ir/ https://footynews.ir/ https://goto98.ir/ https://ilyarkhabar.ir/ https://ir2khabar.ir/ https://iranalmanac.ir/ https://irandaryafest.ir/ https://khabarehaft.ir/ https://khabarontime.ir/ https://lolsms.ir/ https://maadgig.ir/ https://masoudtb.ir/ https://mp3news.ir/ https://music-ha.ir/ https://nakhlestankhabar.ir/ https://newcharge.ir/ https://news-links.ir/ https://news180.ir/ https://pimn.ir/ https://prmf.ir/ https://pvnews.ir/ https://rejawnews.ir/ https://sahab-co.ir/ https://samanbarg.ir/ https://semanews.ir/ https://shirinonews.ir/ https://soheilesonghor.ir/ https://tacity.ir/ https://taktanews.ir/ https://tarabaranmag.ir/ https://telegram-persian.ir/ https://tfcenter.ir/ https://trika.ir/ https://velninews.ir/ https://vidnaz.ir/ https://wajnews.ir/ https://your-news.ir/ https://zangannews.ir/ https://2016downloadnew.ir/ https://paxsolomusic.ir/ https://daryamedia.ir/ https://andikakhabar.ir/ https://seo-pbn.ir/ https://ghezelwich.ir https://panaztebtabriz.ir https://shayna-net.ir https://kanooneslamshahr.ir https://raynuts.ir https://honare2.ir https://itsama.ir https://flingpet.ir https://foreverpro.ir https://fraeesi.ir https://gkhabar.ir https://18amlak.ir https://pooyesh-khabar.ir https://matsef.ir https://photo-land.ir https://tabarestan118.ir https://disachain.ir https://chikaapp.ir https://mahestan18.ir https://radyaabkala.ir https://c-civil.ir https://saeeed.ir https://copytops.ir https://modirsearch.ir https://shz1music.ir https://m-khosravi.ir https://iranhayashi.ir https://iranian-dress.ir https://gigblog.ir https://basitcg.ir https://mashhadhekmat.ir https://rahetamin.ir https://radolyamani.ir https://bnemati.ir https://face-wood.ir https://tourvare.ir https://centertasisat.ir https://bidarirafsanjan.ir https://namahaa.ir https://30pp.ir https://script-tabadol-link.ir https://simayesarbedar.ir https://pakdashtiha.ir https://rentacars.ir https://2019movies.ir https://ekar24.ir https://saber-ramezani.ir https://teb-saharsina.ir
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن