آهنگ های رپ فارسی

آهنگ رپ آنگونه كه همه بر آن آگاهند به عنوان موسیقی غربی و بدون كوچكترین زمینه فرهنگ سازی و از طریق اینترنت به

توسط HALOHEKAYATHA در 20 مرداد 1400

آهنگ رپ آنگونه كه همه بر آن آگاهند به عنوان موسیقی غربی و بدون كوچكترین زمینه فرهنگ سازی و از طریق اینترنت به ایران وارد شد و در این بین خود جوانان و نوجوان در حقیقت به بازتعریف و یا تقلید مفاهیم و گونه ای این نوع موسیقی پرداختند اما در این میان شاهد برخی اتفاقات نوگرایانه نیز بودیم كه سبك و شیوه اهنگ رپ فارسی را در قیاس با دیگر گونه های آن رد جهان متمایز كرده است.

نكته مهم دیگر در آهنگ رپ و پیش از شاخه بندی آن در كشور توجه به این اصل است كه زبان اشعار و ترانه هیا رپ به دلیل نزدیكی به برداشت صد در صدی از زبان مردم كوچه و بازار و به اصطلاح ادبیات عامیانه به هیچ وجه تكلف و یا صنایع خاص ادبی را كه برخی نوجوانان و جوانان در درك و بازفهمی آنها مشكلاتنی را دارند‌،دارانیست و همین زبان خودمان و قصه گوی آن باعث شده تا ادبیت شاعرانه این آثار به ادبیات محاوره مردم بسیار نزدیك باشد.

انواع اهنگ رپ فارسی

سعید اسلام زاده كارشناس و مدرس موسیقی و تحلیلگر مسائل فرهنگی در تقسیم بندی انواع شاخه های اهنگ رپ فارسی در گفت و گو با ایرنا می گوید: دسته نخست از فعالان اهنگ رپ فارسی در كشور عده ای هستند كه به سنت اصیل و كلاسیك این گونه موسیقی (موسییقی اعتراضی با محتوایی عدالت طلبانه) و بخش مذهبی آن وفادارا مانده و در بسیاری از ترانه و اشعارشان سعی در بیان مشكلات زندگی مردم كوچه و بازار، درد محرومان جامعه و اعتراض به برخی رویه ‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بهره می ‌گیرند و در این اشعار تلاش می كنند تا تصویری از فقر و كمبود امكانات، آسیب هایی چون طلاق، بیماری و از این دست از مسائل را ارائه دهند.

وی می افزاید: همچنین این عده از فعالان این گونه موسیقی در ترانه ‌های خود به بیان مفاهیم اخلاقی (فردی یا اجتماعی) و مضامینی چون صبر و مقاومت، عشق به مادر، وطن ‌دوستی، بی ‌اعتباری دنیا و مانند آن با زبان عامیانه و در دل مسائل ملموس زندگی مردم می‌ پردازند.

این كارشناس موسیقی و تحلیلگر فرهنگی با اشاره به دسته دوم اشعار رپ با اظهار تاسف از عدم ورود صحیح فرهنگ این موسیقی وارداتی و راه های خطایی كه برخی از هنرمندان به آن دچار شده اند خاطرنشان می كند: وقتی اصلی ترین منبع ارتزاق نوجوان و جوان جامعه اینترنت باشد مسلم است كه در مسئله انتقال درست مفاهیم این موسیقی به آسیب های متعددی می خورد و یكی ازآنها در حقیقت حركت به سمت سبك رپ گنگستا (رپ گانگستری است) كه در حقیقت با پشت كردن به سنت های كلاسیك رپ راه به خطا می رود و ادبیات آن بسیار هتاكانه و مروج برخی بزه های اجتماعی می شود اما این گونه موسیقایی به سرعتی كه رد غرب متولد شد به دلیل مخالفت اغلب هنرمندان و حتی خانواده ها به همان سرعت نیز نابود شد اما نوجوانان به سبب ادبیان باز و بی پرده آن و به دلیل اقتضای سنی به این سبك از گفتار علاقه مند شدند و تب شدید طی یك دهه در ایران در بین فعالان این نوع رپ ایجاد شد.

اسلام زاده ادامه می دهد: اما بعد از خوابیدن این تب خوشبختانه حتی در بسیاری از آثار رپ زیرزمینی شاهد كمرنگ شدن این جریان هتاكانه هستیم و برخی از فعالان كه هنوز به این عرصه تعلق خاطر دارند در ترغیب اذهان عموم مخاطبان ناتوانند و نتوانستند مانند دیگر قعالان این عرصه در شاخه های كلاسیك و یا عاطفی مخاطبان فراوانی را به خود اختصاص دهند.

وی در دست بندی انواع رپ در ایران و در تشریح گروه سوم می گوید: رپ خوان های حوزه عاطفی در آپارات كه اغلب با خوانندگان پاپ به شكل مشترك همكاری می كنند دسته سوم این گروه هستند كه موضوعات آنها اغلب درباره عشق های زمینی و‌آسیب های پیرامون آن را تشكیل می دهد كه این دست از آثار اغلب تابع زمان بوده و به سرعت از حافظه مخاطبان پاك می شود.

این مدرس دانشگاه عامل اصلی بسته ماندن راه های صدور مجوز قانونی برای فعالان آهنگ رپ در ایران را ابتذال و زبان سخیف و الفاظ ناشایست عده ای از این افراد كه به گنگستا رپ می پرداختند دانست و تصریح كرد همانطور كه پیشتر به آن اشاره كردم این گونه از سرایش اشعار و ترانه ها در حقیقت تبی بود كه به سرعت فرو نشست اما تاثیر و تصویری كه از خود به جای گذاشت حتی تا امروز نیز ادامه داشته است و هنوز هم عده ای آهنگ رپ را موسیقی هتاكانه می دانند.

نکته جالب در بدنه آثار اهنگ رپ فارسی این واقعیت است که علی رغم اینکه موسیقی معترض است و اعتراض سیاسی بارزترین نوع اعتراض است ، اما درصد بسیار کمی از فعالان این حوزه در کارهای خود به مسائل سیاسی می پردازند شعر و اعتراض.

البته انتقاد اجتماعی یکی از نقاط قوت آهنگ اهنگ رپ فارسی است و بسیاری از فعالان این حوزه در این زمینه فعالیت می کنند. انتقاد از نابرابری اجتماعی ، فقر ، فحشا و بی عدالتی اساسی در مشکلات اجتماعی است که در کار آنها دیده می شود.

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، وزارت جهت یابی مجوز آلبوم های رپ در ایران را صادر نمی کند. البته کمبود مجوز برای این سبک موسیقی تاثیری در کاهش تولید این نوع موسیقی نداشته و مخاطبان آن را نیز کاهش می دهد بلکه فقط کنترل دولت بر تولید و توزیع این نوع موسیقی را از بین می برد.

در حال حاضر ، اینترنت بزرگترین توزیع و اشتراک رپرها است. رپرها کارهای خود را در سایت های خاصی قرار می دهند که به همین منظور ایجاد شده اند و مخاطبان آنها برای بارگیری آنها به این سایت ها می روند. و با توجه به اینکه برخی از این وب سایت ها بیش از شصت تا هفتاد هزار بازدید در روز دارند ، درک گسترده مخاطبان این نوع موسیقی در کشور آسان است.

از طرف دیگر ، اگرچه آلبوم های رپ مجوز فروش در بازارهای رسمی را ندارند ، اما عدم مجوز دادن به آلبوم های رپ باعث نشده است که این نوع موسیقی بازار خود را متوقف یا بسته کند. تنها این عدم مجوز منجر به اختراع راه های جدید برای حل مشکلات پیش روی آن شده است.

در این میان البته باید اذعان داشت که متأسفانه موسیقی ایرانی به درستی معرفی نشده است و ممکن است در بین مردم به ویژه جوانان و در این راستا مطرح نشده باشد ، تا آنجا که می توان انتقادات را به خود جلب کرد. مقامات ، هنرمندان این عرصه به همان درجه یا شاید حتی بیشتر حساب می کنند.

پیروز ارجمند در رابطه با این مشکلات و لزوم حضور مسئولان برای نظارت بر کار فعالان موسیقی برای جلوگیری از آسیب در حال و آینده ، تأکید کرد که سیاست های کلان دفتر موسیقی بر اساس تعریف نیست وی گفت: "دفتر موسیقی امروز در برخی ژانرها مانند رپ کار می کند و موضوع را از این طریق مطرح می کند ، این نمایانگر دوره جدیدی در فرهنگ موسیقی کشور است." ما به دنبال پاک کردن موضوع نیستیم و می خواهیم به موسیقی ایرانی کمک کنیم تا بالغ شود و ما می گوییم هر مجری که ایده این بلوغ را داشته باشد قطعاً از کمک ، پشتیبانی و درک آنها استفاده خواهد کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت زمین شناسی با اشاره به رویکردهای مدیریتی جدید در زمینه آهنگ رپ گفت: این اولین بار نیست که رپ مجوز می گیرد. تیتراژ چندین سریال از جمله مجموعه هایی که آقای عطاران تیتراژ را خواند ، از رپ استفاده می کند. با این حال می توان گفت بزخی از رپر ها مانند هیچ‌کس موفق به دریافت مجوز نشدند.

وی ادامه می دهد: محدودیت بسیاری از سبک های موسیقی به دلیل مانیفستی است که در پشت آن قرار دارد و روندهایی است که این سبک را به موسیقی ناآشنا تبدیل کرده و آن را ممنوع می کند. اگر ما بیاییم و این مانیفست را حذف کنیم و از مثال فارسی پیروی کنیم ، این ممکن است قابل قبول باشد و در هر صورت ، خواه آن را بپذیریم یا نپذیریم ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف رپ در جامعه بسیار زیاد است ، و اگر اوضاع را تمام نکنیم ، و ترتیب ندهید با این حال ، جامعه همچنان این را مصرف می کند.

البته در میان توافق کارشناسان و نوازندگان برای قرار دادن آهنگ اهنگ رپ فارسی در زیر زمین تحت لوای سرویس سرویس موسیقی جهت حرکت در مسیر درست ، باز هم مخالفانی از این طریق وجود دارند که به دنبال توسعه موسیقی اصیل ملی هستند و ایرانیان تأکید می کنند.

به عنوان مثال ، حسین علیزاده ، آهنگساز و نوازنده چیره دست ، در مصاحبه با یکی از مجلات گفت: "وقتی ما تاریخ امروز را ترک می کنیم ، به این معنی نیست که باید تاریخ دیروز را سوزاند." هنر موسیقی ایرانی این است که به اشکال مختلف ارائه می شود.

علیزاده با تأکید بر حفظ مرزهای موسیقی سنتی گفت: "لطفا موسیقی سنتی را با موسیقی دیگر مخلوط نکنید." صد نوع موسیقی را موسیقی سنتی می نامند ، سپس روزی می بینیم که نوشته های آنها با استقبال موسیقی سنتی روبرو می شود و روزی می بینیم که نوشته های آنها مورد استقبال موسیقی سنتی نیست. بسیاری از این نوازندگان پاپ هستند. به عنوان مثال ، همایون شجریان پاپ اجرا می کند. اینکه او فرزند محمدرضا شایاریان است ، این به معنای اجرای سنتی نیست. از بسیاری از سازهای قدیمی مانند ویولن نیز می توان برای پخش موسیقی پاپ استفاده کرد. وی همچنین یادآور شد: چرا برخی فکر می کنند موسیقی پاپ بد و زشت است؟ اگر تقلید باشد ، زشت است. بسیاری از کارهای پاپ و رپ ایران تقلیدی و حرکاتی است که باعث زشتی آن می شود. رپ در ایران زشت است زیرا تقلیدی است اما وقتی به سیاه پوستی نگاه می کنیم که در وضعیت زندگی خود با رپ اعتراض می کند ، او زشت نیست.

 

نگاهی به سخنان کارشناسان موسیقی در مورد اهنگ رپ

بدون تردید ، ایران تنها کشورهایی است که رهبر آن ، جدا از تدبیر در حکمرانی و سیاست ، همانطور که در گهواره فرهنگ و هنر ، به ویژه ادبیات و شعر پرورش یافته است ، همیشه منویات و گفته های ارزشمندی در مواجهه با هنرمندان داشته است. آیت الله خامنه ای برای موسیقی مناسب مطابق با آرمان های انقلاب اسلامی ایران.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه مدرسین حوزه علمیه كوم فرمودند: "بیایید وظیفه موسیقی را روشن كنیم ، من اغلب در مورد موسیقی س amال می كنم. در مورد این مسئله بحث کنید به آن اشاره کنید. س ofال موسیقی حلال و حرام یک سال است ، از رادیو و تلویزیون ما چه انتظاری می رود و از نظر حوزه علمیه ، چه رژیمی باید از نظر محتوا و زمینه ها وجود داشته باشد ، س anotherال دیگر است؛ شما واقعاً باید جایی کار کنید. جامعه مدرسین می تواند مرکزی باشد که باید روی این موضوعات کار کند. "

همچنین رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22 شهریور 89 در دیدار با شاعران ، راویان ، آهنگسازان ، عکاسان و هنرمندان تجسمی سازمان تبلیغات اسلامی فرمودند: "کسانی که نمی خواهند هنر اسلامی را درک یا تشخیص دهند ، آیا شما باید بسیار تحت تأثیر قرار اگر مردم نمی خواهند هنر ما و ما که هنرمند هستند را بپذیرند ، من از زبان شما می گویم که این اصلاً مهم نیست. "

چیز بدی نیست. آیا کسی می تواند با هنر ناشی از یک ایده خاص موافق باشد؟ برخی ممکن است مخالف باشند. اگر موافق نباشند مشکلی نیست ، برخی از افراد احتمالاً با محتوا و جهت گیری موافق نیستند. شخصی که این مشکل برای او نباید زیاد باشد. یک چیز که هیچکس نمی تواند با آن مخالفت کند و آن هنر و هنر شماست. اگر نوشتاری ، شعر ، آهنگ ، نقاشی یا یک اثر هنری خوب و غنی و هنری ارائه دهید ، هیچ کس نمی تواند با آن مخالفت کند. زیرا همان دشمنی با خورشید اتفاق می افتد.

به جای واکنش یک سوال را در مورد آهنگ رپ بپرسید

اکنون با تمام این تفاسیر و آنچه در این گزارش شرح داده شده است ، ذهن هر خواننده ای می تواند به س questionsالاتی بپردازد که شاید نکته مشترک این س questionال توجه به این مفهوم باشد که علی رغم علاقه جوانان به آهنگ رپ در جامعه و برخی آسیب ها در شکل زیرزمینی این نوع موسیقی ، چگونه می توان علی رغم موفقیت چشمگیر در بین جوانان و نوجوانان جامعه ، از این سبک هنری بهترین استفاده را برد و برای آن چارچوب و قوانینی تعریف کرد تا شاهد ادامه کار آن باشیم. این موسیقی در شکل قابل قبول آن است؟ این چارچوب و قوانین باید شامل شریعت ، آداب و رسوم ، و قوانین انقلابی و اسلامی ایران باشد.

واضح است که وقتی این نوع موسیقی توسط مقامات مجوز و کنترل نشود ، به زندگی در زیرزمین ادامه می دهد و با توسعه ابزارهای تکنولوژیک و دیجیتال روش انتشار این موسیقی گسترده تر می شود و البته واضح است که با ادامه روند زیرزمینی این موسیقی ، نظارت دولت و مقامات بر این موسیقی به حداقل خود می رسد و با ادامه آسیب ، عدم نظارت دولتی و دست متخصصان موسیقی و متخصصان این موسیقی ، بحث در مورد خسارات و برخی اشتباهات ممکن است در آینده به نقطه ای برسد. صدمات جبران ناپذیری به سیاست بدن جامعه وارد کنید.

با این حال ، اگرچه امروزه در برخی از رپ های فارسی گاهی اوقات در مورد مواد اهنگ رپ تند ، آزادی رابطه بین دختر و پسر ، مهمانی های شبانه و برخی جرایم اجتماعی مانند جنگ و درگیری و فحاشی و مشکلات مشابه صحبت می شود ، اما مشاهده این مشکلات امکان پذیر نیست. در مکان های باریکتر و در واقع این یک آسیب پنهانی است که در قلب جامعه آینده کشور ما وجود دارد و عدم نظارت می تواند ریشه های آن را تقویت کند.

همچنین مسلم است که وقتی چنین موسیقی در فرم و ماهیت پروانه وزارت زمین سازی و به طور رسمی و قانونی منتشر می شود ، در تهیه و تولید آن در هر دو بخش آواز و موسیقی ، مشاهده یا متن و محتوای آنها بسیار کم است. ، موسیقی و موسیقی علاوه بر كامل شدن ، با مفاهیم دینی ، عرفی ، انقلابی و اسلامی مبانی اسلامی کشور ما از هر زاویه ای آزاد هستند و گسترش این موسیقی نه تنها غذای جامعه آینده کشور را تأمین می کند ، بلکه بطن های خود را با الهام از عملکرد رد می کند. ویژگی های خاص این نوع موسیقی (رپ) می تواند به آینه ای تبدیل شود که برخی از آسیب های اجتماعی و راه های جلوگیری از آن را منعکس می کند.

خوشبختانه نمایندگان فرهنگی در دولت یازدهم رویکرد اجباری و اجباری را در برابر هنرمندانی که خواسته یا ناخواسته و در راستای شعار دولت خطا کرده اند و سعی در ارائه راهکارهای متفکرانه و دلگرم کننده دارند ، رد کرده اند و همین امر موجب تحریک فعالان این حوزه شده است. . آهنگ رپ در کشور علاوه بر اعتراف به برخی تخلفات و اشتباهات گذشته خود ، به قوانین صدور مجوز پایبند است و متعهد می شود در صورت باز شدن چتر حمایت از دفتر موسیقی ، از آنها منحرف نشود ، مانند مصاحبه با مجلات و برخی رسانه های آنها گفته اند و می دانند و می دانند.

با توجه به اجبار و توجه نکردن به فکر یا نگرش خاصی و صحبت دقیق با کارشناسان و منتقدان موسیقی ، می توان نتیجه گرفت که آهنگ اهنگ رپ فارسی ذاتاً مشکلی ندارد و در صورت برخی تنظیمات در محتوا می تواند به یکی از مهمترین موارد تبدیل شود. - انواع موفقیت آمیز موسیقی در جامعه ما ، به ویژه در میان اکثر طرفداران آن (نوجوانان و جوانان).

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن