کتابفروشی ها در استان خراسان جنوبی با مشکلات کتاب صوتی مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی از قبیل هجوم “فصلی” کتابفروشی ها در کتابفروشی ها ، تخفیف های جعلی در سایت های فروش ، این که کتابفروشی ها در بالاترین کلاس ارائه امکانات قرار دارند ، مافیای کلاس کتابفروشی ها ، بی عدالتی در اجرای کتابفروشی ها توسط کتابفروشی های غیردولتی ، امکانات سیستم “کارا” و ….
کتاب؛ در پایین لیست دارایی ها و اولین موقعیتی که مالکان روی خط نمی کشند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (دانلود کتاب رمان) در خراسان جنوبي ، به دليل عوامل متعددي ، سالهاست كه کتاب صوتی با كاهش سرانه مطالعه در كشورمان روبرو هستيم. در نتیجه ، کتابفروشی ها نیز آسیب زیادی دیده اند. شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن این اتحادیه ها اوضاع را وخیم تر کرد و اوضاع را برای آنها سخت کرد. برای بررسی وضعیت کتابفروشی های استان خراسان جنوبی ، با برخی از آنها نشستیم که نتیجه آن در این گزارش مورد بحث قرار گرفته است.

اولین مشکل: مشتریان چهارفصل!
وارد کتابفروشی سیمر می شوم. از همان ابتدا قفسه کتاب برای خراسان جنوبی توجه من را به کتاب صوتی خود جلب کرد ، شاید این تنها کتابفروشی شهر باشد که چنین کتاب های تخصصی از حومه شهر را کنار هم در قفسه جلوی فروشگاه قرار داده است.

حسنعلی جلیلی مقدم ، با 18 سال سابقه فروش کتاب های تخصصی به زبان های خارجی کتاب صوتی ، در پاسخ به اولین سوال ما در مورد مشکلات فعلی کتابفروشی گفت: “همانطور که می بینید ، تعداد مشتریان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. آنها چهار فصل شدند! یعنی آنها فقط در طول پروژه به خرید کتاب می روند یا در تمام طول سال یک کتاب قرض می کنند تا در زمان اجرای پروژه با تخفیف خرید کنند ، در حالی که بعضی اوقات کتاب را پس نمی دهند یا کتاب را پس نمی دهند و کتاب دیگری می خواهند.

وی پیشنهاد می کند که برنامه های حمایتی برای خرید کتاب در طول سال تعریف شود و کتاب صوتی به روزهای خاصی بستگی نداشته باشد. برای تسهیل این امر می توان یارانه خاصی را برای افراد تعیین کرد.

مشکل دوم: تخفیف های جعلی در سایت های کتاب
شکایت دیگر جلیلی مقدم درباره نحوه فروش کتاب در فضای مجازی است. وی می گوید: “در حال حاضر کتاب صوتی هر ناشر در حال راه اندازی یک وب سایت و فروش مستقیم کتاب است.” مشکل اصلی اما تخفیف های جعلی است که برخی از این سایت ها برای کتاب ارائه می دهند. همچنین سایت هایی وجود دارند که وارد بازار کتاب شده اند که کوچکترین تجربه ای در این زمینه کتاب صوتی ندارند.

وی توضیح می دهد: به عنوان مثال ، سایت دیجی کالا سالانه تعداد زیادی کتاب با تخفیف ارائه می دهد. در حالی که www.free-ebooks.net قیمت واقعی کتاب کمتر از آن است. همین اتفاق در نمایشگاه ها می افتد و کتاب ها با قیمت های غیر واقعی عرضه می شوند و با تخفیف کتاب صوتی قابل توجهی به فروش می رسند.

مدیر کتابفروشی سیمرغ مثالی از این اختلاف قیمت ذکر می کند و یادآوری می کند: ما کتاب زبان و اندیشه ، چاپ شده در سال 1990 را برای 6500 جلد می فروشیم ؛ در حالی که یکی از سایت های فروش کتاب آن را با قیمت 45000 تومان پیشنهاد داده و با تخفیف 37000 تومان به خریدار می فروشد. در نتیجه ، خریدار از این خرید احساس رضایت کاذب ایجاد می کند و بدون تحقیق خریدهای بیشتری از سایت انجام می دهد.

مشکل سوم: قیمت فروش کمتر از قیمت خرید است
جلیلی مقدم مشکل بعدی همکاران خود را ممنوعیت تغییر قیمت کتاب های چاپی قدیمی کتاب صوتی می داند و می گوید: “در این شرایط ، فروش ما از کتاب های چاپی قدیمی باید به اندازه ای باشد که بتوان چندین نسخه از کتاب های جدید را خریداری کرد. کتابهای چاپی openlibrary.org “از طرف دیگر ، ما تمایل نداریم خودمان قیمت را تغییر دهیم ؛ این کاری است که برخی از کتابفروشی ها به راحتی انجام می دهند.