اولین هواپیمای MC-21 ساخت روسیه پس از سال ها تاخیر به دلیل تحریم های غرب قابلیت پرواز خود را به اثبات رساند.
هواپیمای مسافربری میان برد MC-21 ساخت روسیه "گواهی نوع" خود را دریافت کرد و راه را برای تولید انبوه این هواپیما هموار کرد. تازه واردهای آوانگارد گرفتار تحریم ها و تاخیرهای متعدد است.
Irkutsk MS-21 اولین هواپیمای مسافربری با گیج باریک برد متوسط است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه طراحی و ساخته شده است. این هواپیما که در اواخر دهه 2000 ساخته شد، قرار است فضایی را پر کند که زمانی متعلق به هواپیمای نمادین Tu-154 شوروی در دهه 1970 بود.
جت با مواد پیشرفته طراحی شده است به گفته سازندگان هواپیما، مواد مدرن به طور گسترده ای در ساخت MS-21 استفاده شده است و کامپوزیت ها حدود 40 درصد از بدنه آن را تشکیل می دهند. این باعث می شود هواپیما به طور قابل توجهی در مقایسه با هواپیماهای ساخته شده معمولی سبک تر شود و همچنین به وضوح برای مسافران راحت تر است و باندهای بزرگ تری را فراهم می کند.
سازنده MC-21 تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته است با این حال، این نوآوری تبدیل به یک شمشیر دو لبه شد و به یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت تولید انبوه تبدیل شد، اگرچه این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2017 انجام داد. در اوایل سال 2018، سازنده بال، شرکت روسی AeroComposit، تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفت. او به اتهام دخالت در یک روسی هدف قرار گرفت "برنامه نظامی هوافضا" هر چند هیچ تدارکات عمومی با نیروهای مسلح کشور منعقد نشده است. این کنسرت از واردات مواد اولیه منع شد و نتوانست سفارشات خود را برای هواپیما بدهد.تحریم های اعمال شده بر AeroComposit چیزی جز نمونه ای از رقابت ناعادلانه نبود. این را رومن گوساروف، سردبیر سایت Avia.ru برای RT گفت.
" این شرکت تهدیدی استراتژیک یا نظامی برای همتایان خارجی ما ایجاد نمی کند. این یک شرکت کاملا مدنی است.» بوئینگ به تازگی امتحان کرده است "رقیب جدید خود را در بدو تولد خفه کنید" او پافشاری کرد. وی ادامه داد: شرکت هواپیماسازی آمریکایی و همتای اروپایی آن ایرباس مدتهاست که هواپیمای جدیدی در این کلاس تولید نکردهاند و تنها مدلهای قدیمیتر را ارتقا دادهاند، در حالی که MS-21 "شامل تمام فناوری های پیشرفته است و بنابراین دارای طیف گسترده ای از مزیت ها نسبت به رقبای خارجی خود است." گوساروف اشاره کرد.
روسیه تولید کامپوزیت های ممنوعه را آغاز کرد تحریم ها سرنوشت این پروژه را نامشخص ساخت، زیرا نصب MC-21 با بال های ساخته شده از مواد معمولی غیرممکن تلقی می شد. در آن زمان، این کشور فاقد فناوری لازم برای تولید بال هواپیما در سطح محلی بود. اما تحریمها در نهایت باعث تقویت تحقیق و توسعه محلی شد و منجر به ایجاد کامپوزیتهای روسی مورد نیاز برای ساخت بالها شد.
چالش پذیرفته شده برای تولید جت غیروارداتی شکست MC-21 همچنین سازندگان را بر آن داشت تا این هواپیما را کاملاً مستقل از سیستم های وارداتی کنند. در ابتدا، همچنین بر موتورهای پرت اند ویتنی ساخت ایالات متحده و همچنین سایر سیستم های الکترونیکی و اویونیک وارداتی متکی بود. اولین MC-21 که به طور کامل از قطعات توسعه یافته داخلی یا با حداقل مقدار قطعات وارداتی ساخته خواهد شد، انتظار می رود در اواسط دهه 2020 ظاهر شود.
مجوز قابلیت پرواز برای MC-21 صادر شده است این هواپیما در هفته جاری پس از گذراندن موفقیت آمیز تمامی آزمایشات و اثبات قابلیت پرواز، گواهینامه نوع مورد انتظار خود را دریافت کرد. تاکنون این هواپیما دارای گواهینامه بال ساخته شده از مواد وارداتی و موتورهای پرت اند ویتنی است. با این حال، انتظار می رود این گواهی در سال آینده تمدید شود.
تغییرات در گواهی نوع، با پیش بینی استفاده از بال کامپوزیت روسی و موتور روسی، برای سال 2022 برنامه ریزی شده است. این را دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه بیان کرد.
بال و موتورهای جت ساخت روسیه هم بال کامپوزیت خانگی و هم موتورها قبلاً تولید شدهاند و آزمایشهای سیستمها همچنان ادامه دارد. MS-21 مجهز به موتورهای روسی PD-14 اولین پرواز خود را در دسامبر سال گذشته انجام داد و موتورها برای تولید انبوه در بهمن ماه امسال تایید شدند. دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه، PD-14 را به عنوان نشانه ای تمجید کرد. "بلوغ" علم روسیه و "سطح بالا" توسعه صنعت هوانوردی این کشور.
طراحان و مهندسانی که از حمایت دولتی برخوردار بودند توانستند اختراع کنند "یک موتور بسیار مدرن و کارآمد" وزیر افزود نه اتحاد جماهیر شوروی و نه روسیه چنین چیزی را در 40 سال گذشته نداشته اند. با این حال، MC-21، مجهز به قطعات داخلی، اولین پرواز خود را انجام داده است. آخر هفته گذشته، سازنده اعلام کرد که یک هواپیمای آزمایشی MS-21-300 با بال کامپوزیت ساخت روسیه از فرودگاه ایرکوتسک برخاست و پرواز عادی بود.