خرید کتاب دانشگاهی

پاییز کتاب یکی از مهمترین برنامه های هفته کتاب است و امسال پانزدهمین دوره  خرید کتاب دانشگاهی با وام 4 میلیارد تنی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی خواهد بود.

آزاده نظربلند خرید کتاب دانشگاهی، معاون كتاب و فرهنگ م Instituteسسه كتاب و ادبیات ایران ، در مورد مسائل مختلف این پروژه حمایتی كه هدف آن تقویت كتابفروشی های كوچك است ، توضیح داد و در مورد همکاری مدیر پروژه با اداره كل به ایبنا گفت. فرهنگ و رهنمودهای اسلامی. اطلاعات آگاهانه در یک کتابفروشی به منظور توزیع وام بیشتر. او معتقد است؛ ارزش افزوده ای که طرح های فصلی در بازار ایجاد می کنند یک مزیت رقابتی برای کتابفروشان است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

چه تغییراتی در برنامه کتاب پاییز امسال ایجاد می شود و چه مدت کتابفروشان می توانند ثبت نام کنند؟
فرصت ثبت نام در کتاب پاییز 1399 در تاریخ 15 ژانویه تعیین شده است و خرید کتاب دانشگاهی این پروژه همزمان با 24 آبان و روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار که اولین روز هفته کتاب است آغاز می شود. یارانه خرید 20 درصد برای هر نفر حفظ شده است اما سقف خرید از 150 به 200 هزار تن و یارانه هر نفر از 30 به 40 هزار تن افزایش یافته است. یارانه پاییزی همانند دوره قبل در کتابهای دانشگاهی گنجانده شده است و به دلیل ادامه شرایط کرونر امکان ثبت خریدهای غایب در پنل پاییزی وجود دارد که البته بستگی به این دارد که آیا فروشندگان کتاب این طرح به مصرف کنندگان ارائه کرده اند یا خیر. برای خریدهای غایب.

آیا با کتابفروشان عضو طرح پاییز زمان تسویه حساب وجود دارد؟
خوشبختانه با کمک معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی توانستیم در کمتر از 10 روز کاری با فروشندگان کتاب تابستانی تسویه حساب کنیم. برای پاییز ، با توجه به وضعیت اقتصادی کتابفروشان خرید کتاب دانشگاهی، معاون وزیر فرهنگ قول کمک داد. با توجه به شرایط اقتصادی کتابفروشان و مردم ، امیدواریم بتوانیم پروژه قابل توجهی را انجام دهیم.

با توجه به شرایط اقتصادی که می دانیم هم برای کتابفروشان و هم برای مردم دشوار است ، آیا زمان طراحی افزایش نمی یابد؟
زمان اجرای طرح پاییزی کتاب 99 از آغاز تا پایان هفته کتاب تعیین شده است. زیرا یارانه ها معمولاً بیش از یک هفته تا 10 روز طول نمی کشند. در تابستان اعتبار پروژه با کمک معاون دو برابر شد ، اما در پاییز کتاب خرید کتاب دانشگاهی تصمیم گرفته شد اعتبار کل را بدست آورد و نمی دانم اعتبار دوره پانزدهم پروژه های حمایتی افزایش می یابد.

آیا معیارهای توزیع در پاییز کتاب تغییر می کند؟
تقسیم اعتبار همیشه یکی از دشوارترین مراحل خرید کتاب دانشگاهی در سازماندهی پروژه های حمایتی است. در طول این سالها ، ما سعی کرده ایم قانونی را برای تخصیص اعتبار به کتابفروشان عضو این پروژه ایجاد کنیم. اعتبار برنامه های قبلی بر اساس اندازه کتابفروشی و تعداد کتاب ها توزیع شده بود ، اما در عمل نشان داده شده است که کتابفروشی هایی با تعداد زیاد و عناوین کتابفروشی های کوچک ، عناوین کمتر یا کتابفروشی های مسطح ، الگوی متفاوت مصرف یارانه ها. دارند. البته ما هرگز نتوانسته ایم یک مدل تخصیص اعتبار 100٪ ایجاد کنیم و برای اطلاع رسانی ، بیان خود معیار فروشندگان کتاب است. در این دوره ، ما از اداره کل فرهنگ اسلامی و راهنمایی از مراکز استانها کمک می گیریم تا اطلاعات و تجربیات دقیق تری را در رتبه بندی کتابفروشی ها بر اساس فروش ، تعداد بازدید ، شهرت و سابقه خوب و موقعیت جغرافیایی کتابفروشی ها جمع آوری کنیم. این اطلاعات هنگام تخصیص اعتبار به کتابفروشی ها در نظر گرفته می شود.

پروژه های پشتیبانی از موسسه کتاب و ادبیات ایران برای حمایت از کتابفروشی های کوچک و محلی طراحی شده اند. به نظر نمی رسد تعریف معیارهایی مانند اندازه یا حجم فروش برای توزیع خرید کتاب دانشگاهی اعتبار با هدف اصلی مطابقت داشته باشد و متناقض به نظر برسد. اینطور نیست؟
بله ، اما تجربه نشان می دهد که برخی از کتابفروشان حتی از اعتبار اولیه در هنگام طراحی استفاده نمی کنند. بنابراین س isال این است که چگونه می توان این کتابفروش را حفظ کرد؟

وضعیت مشابهی در دوره های مختلف پروژه مشاهده می شود. اما آیا بعد از چهارده سال آیا این طرح به اصطلاح برای افزایش انگیزه کتابفروشی ها برای حضور و اعتبار بیشتر ارائه نشده است؟ البته افزایش این انگیزه به طور کلی بر عهده مجری نیست ، اما به نظر می رسد که می تواند به عنوان یک آسیب شناسی دیده شود.
ما به عنوان مدیر پروژه طی 14 سال گذشته سعی در ایجاد موجی داشته ایم و امیدواریم کتابفروشان از این موج استفاده کنند. ما حتی انتظار داریم کتابفروشی هایی که قبل از پایان برنامه خرید کتاب دانشگاهی منقضی شده اند با استفاده از بخشی از تخفیف طرح به همکاری خود ادامه دهند. به عنوان مثال ، اگر 20٪ تخفیف تعیین شود و اعتبار آنها منقضی شود ، آنها با اعمال 10٪ تخفیف در برنامه باقی می مانند. نقش حامی ایجاد موج توجه به کتابفروشی ها است ، اما ایجاد انگیزه امری فردی است. متأسفانه ، برخی از فروشندگان کتاب ، به جای استفاده از به اصطلاح برنامه های پشتیبانی ، به اصطلاح متولیان را می گیرند. برخی اعلام می کنند که صرفاً برای رد نکردن مشتری ، در پروژه شرکت می کنند. بنابراین خرید کتاب دانشگاهی، با رد و هل دادن طرح به جلو ، یعنی انتقاد از برنامه و مجبور شدن به ثبت نام در برنامه ، این یک رفتار متناقض است. پیمانکار پروژه هیچ کتابفروشی را مجبور به ثبت نام در پروژه نمی کند. حتی اگر برخی از افراد ، بر اساس استدلالی که به دلیل حضور دیگران در پروژه ثبت نام کرده اند ، مجبور به حرکت فعال و ورود به این عرصه هستند ، به اصطلاح البته تعداد قابل توجهی از کتابفروشان هستند که راه خود را پیدا کرده و فروش خاص خود را دارند. بنابراین ، اگرچه طرح های حمایتی برای حمایت از کتابفروشی های کوچک طراحی شده اند ، اما نباید فراموش شوند.

Tags:  , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>