تماشا کنید: تست تصادف تویوتا پریوس 2021 با 5 ستاره ایمنى

سلیمی میافزاید: بیشتر قطعاتی که در بخش کمپرسور هوای فشار قوی در نیروگاه بندرعباس ساخته شده، شافت پیستون HP، یاتاقان شاتون، افتر کولر و سوپاپها است. حسن قلعه میناب اپراتور بخش تراشکاری نیروگاه بندرعباس میگوید: پیش از این که قطعات از خارج کشور تامین میشد برای تعمیر و نصب مجدد قطعه مشکل داشتیم، اما حالا که خودمان قطعات را میسازیم دیگر مشکلی وجود ندارد. رئیس کارگاههای عمومی بخش تعمیرات مکانیک نیروگاه بندرعباس میگوید: با ارتباطی که با ۵ شرکت دانش بنیان مهم کشور داریم و آموزشهای تخصصی که پرسنل دیدند، همه قطعات را خودمان بومی سازی میکنیم. به گفته وی ساخت و بومی سازی قطعات در نیروگاه بندرعباس به همت هزار و ۲۰۰ جوانی است که در این نیروگاه مشغول به فعالیت هستند. وی میافزاید: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۴۰۰ قطعه بزرگ و کوچک تخصصی در نیروگاه بندرعباس طراحی، ساخت و بازسازی شده است. وی میگوید: پیش از این با خرابی قطعهای کوچک یا بزرگ در نیروگاه بندرعباس قسمتی از نیروگاه از مدار خارج میشد یا با توان کمتری فعالیت داشت و برای بازگشت به شرایط عادی، زمان زیادی را باید صبر میکردیم تا قطعه از خارج کشور وارد شود. وی میافزاید: پرههای ضربهای توربین، رینگ ضربهای توربین، شیرآلات ایستگاه گاز، دستگاه خم کننده گوشههای دیگ بخار، تجهیزات مشعل دیگ بخار، قطعات پمپهای ایستگاه پمپاژ که به همراه موتور، وزنی معادل ۴۰ تن دارد و در هر ساعت ۲۰ هزار مترمکعب آب پمپاژ میکند، سیستم آب تغذیه بویلر و دستگاه تبادل کننده هوا در دیگ بخار مهمترین قطعاتی است که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

۲- مدتی (حدود ۲ الی ۳ دقیقه) صبر کنید تا مقداری بخار آب از سر قوطی خارج شود. جواد حسین پور میافزاید: نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه حرارتی بندرعباس و نیروگاه رامین اهواز ۳ نیروگاه برتر کشور هستند که به ترتیب رتبه اول تا سوم بومی سازی قطعات را به خود اختصاص داده اند. مدیرعامل نیروگاه بندرعباس میگوید: یکی از افتخارات نیروگاه بندرعباس در سالهای اخیر، خودکفایی در زمینه ساخت قطعات نیروگاهی است و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی محقق شده است. این پیستون ها معمولا از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشوند. پیستون های چدنی به دلیل سنگینی و همچنین بدنه بزرگتر تنها در خودروهای دیزلی با قدرت بالا استفاده میشوند. یکی از مشکلات معمول سرسیلندر پژو ، تاب برداشتن آنهاست که به دلیل داغ شدن سرسیلندر یا عدم رعایت باز و بسته کردن اصولی سرسیلندر اتفاق میافتد. مدیر دفتر مهندسی نیروگاه بندرعباس میگوید: در نیروگاه بندرعباس این توانایی را داریم که قطعات ساخته شده را به نیروگاههای دیگر کشور هم ارسال کنیم.

به گفته وی واردات قطعات خارجی علاوه بر زمان بر بودن، هزینه ارزی زیادی هم برای کشور درپی داشت. به گفته وی اگر قرار بود شرکتهای خارجی برای تعمیر توربینها به نیروگاه بیایند هزنیه تعمیر، ۴ برابر بیشتر میشد. وی میافزاید: برخی از قطعاتی که در نیروگاه بندرعباس ساخته میشود حتی از نمونه خارجی آن هم بهتر است. پیشتر گفته شد که جنس برخی پیستونها خاصیت شکنندگی آنها را افزایش میدهد. جواد حسین پور میافزاید: بدون شک با تلاش خستگی ناپذیر جوانان هرمزگانی در نیروگاه بندرعباس سالهای آینده توان نامی نیروگاه را افزایش خواهیم داد. جوانان در نیروگاه بندرعباس دست از تلاش بر نمیدارند و همچنان برای رسیدن به خودکفایی ۱۰۰ درصدی شبانه روز پای کار هستند. هنگامیکه مخلوط سوخت و هوا مشتعل می­شود، فشار ناشی از گازهای احتراق بر روی سر پیستون وارد می­شود و پیستون را به سمت میل لنگ هل می­دهد. هومن رفیعی با اشاره به اینکه نیروگاه بندرعباس هزار و ۳۲۰ مگاوات توان نامی دارد میافزاید: در حال حاضر با ساخت و بازسازی به موقع قطعات، نیروگاه با توان هزار و ۲۸۰ مگاوات کار کرده و برق شهر و صنایع غرب بندرعباس را تامین میکند. رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان میگوید: این مرکز نیازهای فناورانه صنایع استان را تامین میکند.

سلیمی میگوید: ساخت این قطعه ۵۰ درصد صرفهجویی ارزی برای صنعت برق کشور به ارمغان آورده است. میللنگ معمولاً به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار میشود و قطعهای بنام «بغل یاتاقانی» خلاصی یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم میکند. اما در بسیاری از موارد برای بهبود این عمل از هدرز ها استفاده می شود لذا هدرز را بهتر است در دسته لوازم جانبی یا Accessories ، جای دهیم. DC Sports: سازنده ای که در در سال 1987 به سفارش شرکت هوندا نخستین هدرز 1-4 خود را طراحی کرد،امروزه یکی از برترین برند ها در ساخت این قطعه برای پیستون لیفان 620 خودورهای اسپرت پیستون صفر پراید است. در حالی که پیستون ساخته شده به وسیله آهنگری بدنه ای فشرده و متراکم دارد و حدود 70% مقاومتر از نوع ریختگی آن است. مهدی مرادی با اشاره به مشارکت این نیروگاه در جذب بار راَکتیو سلفی جنوب شرق کشور و تصحیح ولتاژ منطقه میافزاید: از این میزان انرژی تولیدی حدود چهار میلیارد و ۲۷۳ میلیون و هشتصد و چهل هزار کیلووات ساعت سهم واحدهای بخار و حدود ۱۵۲ میلیون و هفتاد و نه هزار کیلووات سهم واحدهای گازی نیروگاه بوده است. لولههای سوپرهیتر تولید بخار میکند و بخار تولیدی را به سمت توربین فشار قوی هدایت کرده و منجر به بالا رفتن دما و چرخش توربین فشار قوی میشود.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت پیستون ال 90.

ایندکسر