تفاوت بین مقاطع نبشی، ناودانی و سپری

سه مقطع فولادی نبشی و ناودانی و سپری از جمله کاربردی ترین محصولات فولادی در بازار آهن آلات کشور به شمار می ر

توسط HALOHEKAYATHA در 27 شهریور 1401

سه مقطع فولادی نبشی و ناودانی و سپری از جمله کاربردی ترین محصولات فولادی در بازار آهن آلات کشور به شمار می روند که دارای مصارف گوناگون در صنایع ساختمانی و دیگر صنعت های مهم کشور می باشند. این سه مقطع نام برده شده از روش های تولید و استاندارد مختلفی نیز تشکیل شده اند و با توجه به کاربرد های متفاوت، هر کدام در صنعت و فعالیت هدف خود می تواند بهترین نتیجه را حاصل کنند.

پروفیل های U شکلی که از جنس های مختلفی مانند گالوانیزه، آلومینیوم، کامبوزیتی و فولادی ساخته می شوند، ناودانی نام می گیرند. توجه داشته باشید که قبل از اجرای نوع جعبه ای، باید ابتدا از قیمت ناودانی مطلع باشید تا بتوانید هزینه های نصب و راه اندازی آن را تخمین زده و با هزینه های پیشبینی نشده مواجه نشوید.

در حالی که هرگز به اندازه چوب ارزان نیست، ناودانی های فولادی در حال حاضر تنها حدود 30 درصد گرانتر از ناودانی چوبی هستند . استفاده از این نوع ناودانی بسیار رایجتر از ناودانیهای سنگین است. در روش پرسی : از ورق های فولادی برای ساخت آن ها استفاده می کنند؛ یعنی جنس ناودانی در نوع پرسی همان ورق فولادی است و با استفاده از دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل نهایی پروفیل را مشخص می شود و در آخر توسط پرس به شکل ناودانی در می آیند.

گفتنی است که هر کدام از مقاطع ناودانی، نبشی و سپری برای کامل کردن سازه‌ های ساختمانی نقش مهمی دارند و عموماً برای ساخت درب و پنجره نیز از آن ها استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت‌ های نبشی، ناودانی و سپری و کاربرد مقاطع مورد نظر آشنا کنیم تا با اطلاعات بیشتری مقطع مورد نیاز و متناسب با فعالیت خود را خریداری نمایید.

ناودانی

در تولید ناودانی مشبک از روش نورد گرم استفاده شده و همان گونه که از نام آن برداشت می شود، سوراخ هایی در ورق تعبیه شده که ناودانی شبکه ای شکل شود و از این سوراخ ها بتوان برای کارهایی مانند بستن پیچ و مهره استفاده کرد. پیدایش ناودانی های سبک و ناودانی های نازک غیر استاندارد از آنجایی بوجود آمد که صنعتگران برای پایین آمدن هزینه های ساخت سازه های خود نیازمند به فولاد هایی باوزن کمتر بودند، در چنین شرایطی ناودانی های غیر استاندارد و یا اصطلاحا سبک وزن به بازار فروش محصولات فولادی راه یافتند.

استاندارد UPE نوع C این محصول بوده که بال های موازی دارد در صورتی که استاندارد UPN، نوع U است که شکل ظاهری آن بال هایی مخروطی شکل دارد. برای اینکه این ناودانی دارای مقاومت بیشتری شود و عمر آن افزایش پیدا کند، تولید کنندگان توسط فرایند گالوانیزاسیون، که دادن پوششی از جنس فلز روی به روش گرم است، استحکام را بالا برده و عمر ناودانی را تا ۳۰ سال افزایش می دهد. به غیر از ساختمان سازی از ناودانی ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند که از جمله آن ها می توان به ساخت چارچوب، ساخت تشکیلات دریایی، ساخت تجهیزات ساخت و ساز، ساخت ماشین آلات و ساخت اسکلت کامیون اشاره کرد.

نبشی

نبشی های جزء مقاطعی هستند که از جنس‌ های کربن و استیل تولید و در دو نوع فابریک و پرسی در کارخانجات تولید آهن  ساخته می‌ شود. نوع فابریک این محصول، به شکل نورد گرم تولید می‌گردد که هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. نبشی، یک مقطع فولادی پرکاربرد است که شکل آن به صورت L انگلیسی می‌ باشد. نبشی دو نوع دارد. یک نوع آن نبشی با بال مساوی و نوع دیگر، نبشی با بال نا مساوی است. بال مساوی، دارای دو بعد هم اندازه است و نوعی که بال نامساوی دارد، بال‌ هایی با ابعاد مختلف دارد.

برای تولید نبشی فابریک، بیلت فولادی که از قبل گرم شده است را تحت نورد گرم قرار می دهیم و طی چند مرحله، بیلت فولادی به شکل L در می‌ آید و به همین ترتیب، نبشی فابریک تولید می‌شود. نوع دیگر نبشی، نبشی پرسی است. این مدل نبشی نسبت به نبشی فابریک، خواص مکانیکی ضعیف‌ تری دارد. نبشی پرسی، از پرس تسمه‌ فولادی تولید می‌ گردد. زاویه‌ بیرونی نبشی پرسی، گردتر از نبشی فابریک است. از کارخانه های معتبر در زمینه تولید این پروفیل های مقاطع باز و انواع ناودانی سبک و سنگین می توان به مجتمع فولاد البرز غرب اشاره کرد.

سپری

پروفیل سپری T شکل بوده و مانند نبشی در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد و همانطور که قبلا در مقاله سپر گفته شد دو قسمت جان و بال سپری معمولا با هم برابر هستند و عدد همان امتیاز سپر را تعیین می کند. روش تولید سپری به دو روش فابریک و پرس شبیه ناودانی است و باید توجه داشته باشید که فرآیند تولید سپر به این صورت است که فولاد به صورت بیلت ریخته می شود و شمش ها تا حد معینی گرم می شوند.

درجه حرارت. به واحد نورد منتقل می شود. با عبور بیلت ها از یک سری غلتک های مخصوص، حفاظ T شکل به دست می آید، سپس سپرها به صورت طولی بریده شده و روانه بازار می شوند. سپر تولید شده به هر یک از دو روش پارچه و پرس دارای یک سری تفاوت است و به همین دلیل هنگام خرید حتما بدانید که چه نوع سپری را خریداری می کنید. گفتنی است که کاربرد های عمده سپری مربوط به اسکلت بندی گلخانه ای، سد سازی، اتصال ل ها به ستون، ساخت در و نجره و سقف و نماهای مختلف می شود.

آخرین مطالب